Twitter se začíná měnit. Chystá se jeho prodej?

Twitter

Twitter Zdroj: Radek Pavlovic, E15

Sociální síť Twitter je fenoménem sám o sobě. Nemá tak širokou uživatelskou základnu jako Facebook, přesto ho využívají politici a veřejné osobnosti po celém světě. Současný ředitel a spoluzakladatel Jack Dorsey sice dlouhá léta odmítal jakékoliv spekulace o prodeji společnosti investorům, v současnosti ale ve firemní strategii probíhají rozsáhlé změny. Je to předzvěst velkých událostí?

Tou asi nejvýznamnější změnou je představení nové služby, která bude poskytovat zákazníkům televizní obsah. Bude se týkat uživatelů Apple TV, Amazon Fire TV a Xbox One, kteří si nyní budou moci službu nainstalovat. Hlavním tahákem by měl být pro americké uživatele sport, Twitter nabídne přenosy ligy amerického fotbalu NFL, basketbalové NBA nebo rozšířený obsah baseballové MLB. Tyto kroky se ve středu ihned odrazily na akciích sociální sítě.

Další změna by se měla odhrát již velmi brzy. Podle spekulací webu The Verge se Twitter rozhodne změnit svou typickou vlastnost. Aplikace přejde na jiný způsob počítání 140 znaků, které omezují délku jednoho tweetu (tedy zprávy, sdělení). Nově by se do nich neměla započítávat jména uživatelů, které je možné ve zprávě označit, stejně jako případné obrázky a mediální soubory, jež uživatel ke sdělení připojí.

Všechny tyto změny by tak mohl Twitter dělat za jedním jasným účelem. Zatraktivnit službu pro veřejnost, zvýšit množství uživatelů a zhodnotit tak celou společnost. Ta má v současnosti hodnotu osmnáct miliard dolarů (432 miliard korun), což sice není v oblasti internetu úplně astronomická částka, důležitým faktem však je, že společnost dlouhodobě není schopná ukončit hospodaření ziskem. Například v loňském roce firma skočila se ztrátou 521 milion dolarů, v roce 2014 bylo hospodaření firmy ještě o padesát milionů dolarů horší.

Kdo by ale mohl mít o společnost s 310 miliony uživatelů zájem? Pravděpodobně někdo se zkušenostmi v byznysu, dostatkem kapitálu a jasnou vizí. Takových společností se nabízí hned několik.

Asi hlavním kandidátem by mohl být Facebook Marka Zuckerberga. Ten je sice pro Twitter pravděpodobně nejbližší konkurencí, i přesto je ale jejich obchodní model velmi rozdílný. Facebook uživatelům nabízí širší možnosti, což ale mnohým vadí a raději preferují jednoduchost a rychlost sdělení na Twitteru. Facebook by se tak mohl snažit rozšířit své působení, ale 18 miliard dolarů za neprosperující společnost je velká částka i pro Facebook. Obzvlášť, když má vlastní kapacity, jak Twiteru zatopit. Jednou už se ale snažil Twitter odkoupit, tehdy však za směšnou částku půl miliardy dolarů.

Dalším potenciálním zájemcem by se klidně mohl stát Microsoft. Jeho nedávné odkoupení profesní sítě LinkedIn, za kterou dal 26 miliard dolarů, ukázalo, že se vstupu do sociálního odvětví nebojí. Otázkou však je, zda by byl ochotný dát peníze za Twitter, jehož princip se od LinkedInu značně liší. Podle CNBC navíc Microsoft nemá příliš zkušeností s online reklamou, za své služby si většinou nechává platit přímo. A to i u Skype, jedné z nejznámějších online aplikací Microsoftu.

Velmi zajímavou nabídku by jistě mohl nabídnout Google. U něj by připadaly v úvahu vlastně dvě možnosti. Buď by si chtěl spravit chuť po neúspěchu sociální sítě Google+ a začít novou éru v propojování uživatelů, nebo už o tento byznys příliš nestojí. Samozřejmě by se mohl Twitter propojit například s YouTube, podle některých spekulací ale z něj chce Google z videoportálu udělat samostatnou sociální síť.

K akvizici Twitteru by samozřejmě mohly přistoupit i mnohé jiné společnosti, například Verizon, Comcast, Apple, připadně nějaká velká mediální společnost. U nich by nákup Twitteru dával velký smysl, především proto, že zpravodajství tvoří obrovskou část celého provozu na této sociální síti. Na další kroky si však budeme muset počkat, uživatelé však doufají, že to není začátek konce Twitteru.