Umělcům jsme vyplatili už dvě miliardy dolarů, odráží Spotify kritiku

Spotify (ilustrační foto)

Spotify (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Scott Beale via Flickr

Více než dvě miliardy dolarů už vyplatila streamovací služba Spotify umělcům a hudebním vydavatelstvím. Tento týden to oznámil šéf společnosti Daniel Ek. Reagoval tak na popovou zpěvačku Taylor Swiftovou, která zakázala streamování své desky, protože se tak prý nedá téměř nic vydělat.

Swiftová, americká zpěvačka a nositelka ceny Grammy, způsobila nedávno menší pozdvižení poté, co se rozhodla stáhnout ze všech streamovacích služeb svou desku s názvem „1989“. Singl „Shake It Off“ byl přitom nejhranější písní Spotify.

Streaming je podle ní pouhý „experiment, který jen těžko ocení skladatele, producenty, umělce a další, kteří se na vzniku písní podílejí“. Podle jejích slov streamování snižuje prodej desek.

Miliarda dolarů od Spotify za jediný rok

Vůči její kritice se nyní ohradil zakladatel Spotify Daniel Ek. „Začali jsme Spotify protože milujeme hudbu a pirátství jí zabijí. Takže všechny ty řeči o tom, jak vyděláváme peníze na umělcích, mě akorát štvou,“ napsal šéf Ek na blogu.

Podle jeho slov Spotify v současné době eviduje 50 milionů uživatelů a více než 12 milionů přispěvatelů, kteří platí 120 dolarů ročně. Díky tomu si vlastníci hudebních práv dosud přišli na více než dvě miliardy dolarů. Navíc služba, která nedávno oslavila šest let fungování, dosáhla první miliardy až koncem loňského roku. Druhou miliardu přihodila za jediný rok, což dokazuje obrovský nárůst streamování v posledních letech, argumentuje Ek.

Ek: Nakupuje generace, která není zvyklá platit

Spotify platí umělci za počet přehrání jednotlivých písní. Za jednu písničku si umělec přijde na mizivých 0,006 až 0,0084 dolaru. Zajímavější sumy samozřejmě přicházejí, pokud je interpret známější. Pokud by Swiftová na Spotify vydržela, ze služby by získávala šest milionů dolarů ročně, vypočítal Ek.

Průměrný věk uživatelů Spotify je 27 let, což je podle Daniela Eka generace, která není zvyklá za hudbu platit. „Přiměli jsme je dávat za hudbu peníze, a to je dobře pro hudební tvůrce i fanoušky po celém světě,“ uzavírá Ek.

YouTube. má vlastní streamovací službu
YouTube se konečně a oficiálně pochlubil se svou novou prémiovou hudební službou. Jmenuje se YouTube Music Key Beta, zatím bude k dispozici jen v USA a na několika dalších trzích (u nás zatím ne) a za měsíční paušál osm dolarů (později 10 dolarů) v sobě nabídne jak stávající hudební službu Play Music All Access, tak jeho analogii na YouTube.