V Beskydech žije australský cyklista

Australský cyklista Adam Hansen ze stáje HTC Columbia žije ve Frýdlantě nad Ostravicí. Letos se chystá na pětadevadesát závodních dnů.

Devětadvacetiletý cyklista Adam Hansen má na svém kontě řadu úspěchů. Ve stáji HTC Columbia však pracuje hlavně pro nejlepší sprintery tohoto týmu Marka Cavendishe a Andre Greipela. Před pěti lety se přestěhoval do Beskyd, kde žije dodnes. Ve Frýdlantě má svůj dům, který renovuje.

Pocházíte z Austrálie. Ve Frýdlantě však žijete už několik let. Proč jste si vybral právě město v Beskydech?

Přestěhoval jsem se tady kvůli cyklistce Aleně Konečné, se kterou jsem nějakou dobu žil. Padli jsme si do oka na jednom soustředění v Chorvatsku. I když jsme se rozešli, zůstali jsme dobrými kamarády.

Takže pro vás nebyl problém ve Frýdlantě zůstat i nadále.

Přesně tak. V Beskydech žiju už pět let. Loni jsem byl v Austrálii jen tři týdny. Moc se mi tady líbí. Je tady krásná příroda. Mám tady dům, který renovuju. To mi zabere spoustu času, ale baví mě to. Je to v podstatě můj koníček.

 

Hora Smrk a přehrada Šance. Hory vypadají nedotčeně. Beskydy jsem si zamiloval.

Hodně času vám zabere trénink. Stíháte se věnovat i dalším činnostem ve Frýdlantě?

Ani moc ne. Bývám hodně na cestách. Jen za poslední měsíc jsem byl v Kataru, Ománu a Belgii. Když už se do Frýdlantu dostanu, tak především odpočívám, případně trénuju, když mám dostatek energie.

Poznávají vás kolemjdoucí turisté nebo cyklisté?

Někteří ano, ale ne všichni. Většinou asi nepočítají s tím, že by mě tady mohli potkat. Nevadí mi ale, že jsem schovaný. V podstatě mi to i vyhovuje.

Jezdíte za stáj HTC Columbia. Můžete ji blíže představit?

Je to jeden z největších týmů Pro Tour. Jezdí za něj šestadvacet závodníků ze čtrnácti zemí. Stáj si zakládá na výhrách ve sprintech. V poslední době se nám to daří. Za poslední dva roky triumfovali ve sprintech nejčastěji právě borci z HTC Columbia. Mezi naše lídry patří duo Mark Cavendish a Andre Greipel. Moje role je pracovat právě pro takové cyklisty. Vždycky musím jet tak, aby se závod pokud možno rozhodoval v závěrečném sprintu. Závodníci ostatních jednadvaceti stájí nám to pochopitelně ztěžují.

V HTC Columbia jezdí i český cyklista František Raboň.

Moc sympatický a příjemný člověk. Můj oblíbenec z celého týmu. Líbí se mi, jak myslí a vystupuje. Často se setkáváme. Vždycky si máme toho spoustu co říct.

Nedávno jste se vrátil ze závodů v Kataru, Ománu a Belgii. Máte tedy skutečně nabitý program.

Přesně tak. Cyklistická sezona je hodně náročná. Závodník v jejím průběhu nemá ani moc času na trénink. Připravuju se v podstatě od závodu k závodu.

Kolik závodů jste už letos stihl?

Dvanáct. Ty důležitější mám teprve před sebou.

Jste s výsledky ze závodů ze začátku sezony spokojený?

Jako tým si zatím vedeme velmi dobře. Mým úkolem je pracovat, takzvaně jako domestik, pro tým. Má umístění v jednotlivých závodech nejsou důležitá. Proto se na ně nesoustředím.

Jak se cyklista, jako jste vy, na sezonu připravuje?

Příprava před sezonou bývá hodně tvrdá. Každý závodník musí přes zimu nabrat fyzickou kondici. Vytrvalostní trénink trvá i osm hodin denně. V zimě se nedá jezdit na kole, takže místo toho dělám vysokohorskou turistiku. Nachodil jsem spoustu kilometrů po horách s patnáctikilogramovým batohem na zádech. Před začátkem ročníku jsem začal jezdit čím dál více i na trenažéru. Zúčastnil jsem se také soustředění ve Španělsku se svým týmem.

Slyšel jsem, že váš tým trénuje na základě wattmetru. V čem je rozdíl v porovnání s dosavadní metodou tréninku s tepovou frekvencí?

Wattmetr je přístroj, který velmi přesně měří výkon. Když trénuju ve Wattech, je to jistá hodnota, ale tepová frekvence je velmi variabilní. Mění se s množstvím spánku, vypitím kávy a tak dále. Když trénujeme na jejím základě, může to náš trénink hodně ovlivnit. Tepová frekvence je však dobrá na monitorování tréninku a reakce na určitý typ tréninkové dávky.

Trénujete ve výškovém stanu. Můžete popsat, jak to funguje?

Výškový stan je prostor, kde je redukován kyslík. Ten aktivuje tělo, protože množství kyslíku v krvi není na normální hodnotě. Proto tělo začne produkovat více červených krvinek, aby vyrovnalo množství kyslíku v krvi. Pro vytrvalostní sporty se snažíme mít v krvi co nejvíce kyslíku, který nám pomáhá štěpit energii. Čím více červených krvinek, tím více přenašečů a vazačů kyslíku. Tím pádem více energie.

Letos před sebou máte pětadevadesát závodů? Které z nich budou nejdůležitější?

Doufám, že mě tým vybere pro nějaké významnější závody. Chtěl bych udělat nějaký dobrý výsledek na Paris Roubaix. Momentálně se připravuju na Giro d´talia.

To je nejpopulárnější závod v Itálii. Společně s Tour de France a španělskou Vueltou patří k nejprestižnějším cyklistickým závodům na světě.

Je to tak. Je to závod trvající jednadvacet dní. Za tu dobu objedeme kus Itálie. Některé etapy budou mít přes 250 kilometrů. Budeme muset v jejich průběhu překonat i čtyři šestadvacetikilometrové kopce. Giro je velice intenzivní závod. Jeho trať má nejnáročnější profil ze všech velkých etapových závodů.

Máte během takového podniku čas alespoň trochu si odpočinout?

Skoro vůbec. Ráno posnídáme, poté se okamžitě přesuneme na start závodu. Po jeho absolvování se vracíme unavení na hotel. Většina závodníků si ještě zajde na masáž, po které následuje večeře. Poté jdou všichni spát, aby nabrali síly na další den.

Navíc občas přijde i dopingová kontrola.

Samozřejmě. Neberou žádné ohledy. Jsou schopni vpadnout na hotel v pět hodin ráno, aby nám vzali moč a krev. Když se nám zrovna nechce, čekají tak dlouho, až se dočkají. V tomto směru jsou neoblomní. Navíc někdy usínám až mezi druhou nebo třetí hodinou ráno, takže se kvůli nim ani pořádně nevyspím. A to mě čeká náročná etapa. Když k tomu připočtu svou fóbii z injekčních stříkaček, mám těch kontrol vždycky až nad hlavu.