V boleslavské Škodovce vyrábějí motory nepřetržitě sto deset let
Na konci 19. století mladoboleslavská firma Laurin & Klement po čtyřech letech výroby bicyklů představila první dva motocykly. Stalo se tak v Praze na bubenečské dráze 18. listopadu 1899, poblíž dnešního Strossmayerova náměstí. A přesně o 110 let později si v mladoboleslavské automobilce tuto historickou událost připomněli slavnostním aktem ve Škoda Auto Muzeu. Na stejném místě také otevřeli novou expozici historického vývoje škodováckých motorů. Ta chronologicky a názorně demonstruje vývoj konstrukce motorů. Nejstarším exponátem je motocykl Laurin & Klement – B vyráběný v letech 1890–1903, který měl čtyřdobý zážehový stojatý jednoválec se zdvihovým objemem 240 cm3.
Tradice motorárny Škoda je světovou raritou
Za 110 let vyrobila motorárna více než deset milionů motorů pro různé typy vlastních vozů, zprvu L&K, později Škoda a v posledních letech i pro ostatní značky koncernu Volkswagen.
„Škoda Auto je jedna z mála firem, která nepřetržitě sto deset let vyrábí vlastní motory,“ prohlásil Reinhard Jung, který právě načal třetí rok v pozici předsedy představenstva akciové společnost Škoda Auto.
Prvních motorů o výkonu něco málo přes jednu koňskou sílu smontovali na dílně L&K dva za den. Jeden motocykl se prodával za cenu ročního platu běžného řemeslníka, tedy například i dělníka, který je vyráběl.
Dnešní zrobotizovaný provoz motorárny, která po stamilionové koncernové investici zahájila provoz v roce 1999, chrlí každý den tisíc osm set motorů a tři tisíce převodovek. Jsou určené pro automobily Škoda, VW, Audi a Seat.
Petr Hrdlička, potomek v minulosti velmi uznávaného konstruktéra mladoboleslavské automobilky, zdůrazňuje, že v roce 1964 Škodovka ja- ko první evropská automo- bilka produkovala sériově vlastní motory s hliníkovými bloky vyráběnými tlakovým litím.
Byla to technologie patentovaná Josefem Polákem v roce 1922.
Hrubý odlitek škodováckého motoru z let 1964–1990 vážil 10,5 a po opracování 9,6 kilogramů. Pamětníci tvrdí, že některé otvory v odlitém bloku byly tak přesné, že se do nich přímo řezaly závity. Licenci této jedinečné technologie od mladoboleslavské firmy koupil francouzský Renault a vyráběl podle ní motory pro svůj vůz R16.
Motory splňují nejpřísnější požadavky
Dnešní vedoucí výroby agregátů ve Škoda Auto Milan Staněk ve více jak stoleté kontinuitě výroby motorů vidí profesní a sociologické aspekty.
„Těch sto deset let je také pět generací zkušeností a jistoty práce,“ řekl Staněk. Současnou ekonomickou krizi považuje za motivaci k tomu přicházet s novými technologickými řešeními.
Nejvyšší šéf výroby motorů, převodovek i náprav je přesvědčený, že jeho technici a dělníci vyrábějí motor světových parametrů.
„Je jedním z nejmodernějších, trendy jsou menší a lehčí motory, protože všichni od auta požadujeme nízkou spotřebu a dynamiku. Náš nejnovější motor 1,2 TSI má vysoký točivý moment už od nízkých otáček. Pokud řidič jede rozumně, dosáhne velmi nízké spotřeby. Zákazníci chtějí kompromis mezi dobrými jízdními vlastnostmi, spotřebou a cenou a to ten motor nabízí,“ tvrdí Staněk a dodává, že aby nový čtyř- válec měl požadované parametry, má některé zvláštnosti, které jiné motory nemají a lze je považovat za výrobní tajemství.
A jak bude vypadat škodovácký motor v budoucích letech?
Staněk předpovídá, že spalovací motor zůstane ještě nejméně patnáct příštích let základním prostředkem mobility.
„Budou muset být ještě lehčí a s ještě menší spotřebou než současné. Možná budou na plyn nebo na alkohol, ale pořád to budou spalovací motory,“ říká Staněk. Protože se Škoda Auto orientuje na malé motory, domnívá se, že to zajistí výrobu i do budoucna. To samé platí i o převodov-kách, které jsou také lehčí a menší.