V Česku rychle roste zájem o práci ve startupech

Startup Weekend zavítal také do Prahy. Během tohoto víkendu se konal v několika dalších městech po celém světě. Na fotce moderátor a mentor Nick Stevens.

Startup Weekend zavítal také do Prahy. Během tohoto víkendu se konal v několika dalších městech po celém světě. Na fotce moderátor a mentor Nick Stevens. Zdroj: Jan Sedlak

Mladé české technologické společnosti se u nás stávají stále atraktivnějšími zaměstnavateli. Na volná pracovní místa ve startupech se každý měsíc přihlásí několik stovek zájemců, přičemž ještě před několika měsíci to byla zhruba stovka. Zájem mají především mladí lidé. Server StartupJobs.cz například uvádí, že průměrný věk uchazečů o práci, kteří projdou jeho systémem, je 28 let, a více než 70 procent z nich má vysokoškolské vzdělání.

Mladí lidé v současné době začínají zjišťovat, co ono slovo startup znamená. S tím, jak se šíří povědomí o tomto druhu firem, roste i jejich zájem o práci v nich. „Hodně se teď snažíme startupy propagovat, třeba pomocí přednášek na vysokých školách,“ říká v rozhovoru pro E15.cz zakladatel StartupJobs.cz Filip Mikschik. „Zjišťujeme, že stále hodně lidí ani neví, co to startup je. Jakmile jim to ale řekneme, často o práci v něm projeví velký zájem.“

Současné školy studenty nasměrují zejména na práci ve velkých firmách a tradičních strukturách. Mnoho mladých lidí ale vyhledává spíše neformální kolektiv, co nejmenší množství byrokracie a různých manažerských struktur a možnost reálně ovlivnit výsledek snažení celé firmy. Mezi lidmi, kterým StartupJobs.cz pomohl najít práci ve startupu, jsou tak i lidé, jež prošli většími firmami jako AVG, Microsoft, Deloitte, IBM, Allegro Group, ČSA či Vodafone, Telefónica a T-Mobile. Do startupů ale míří i lidé, kteří už nějaký vlastní projekt zkoušeli, ale nevyšel jim a přesto chtějí v podobném prostředí zůstat.

Filip Mikschik, zakladatel StartupJobs.cz.Filip Mikschik, zakladatel StartupJobs.cz. | Jan SedlakZakladatel Startupjobs.cz Filip Mikschik

Levně a efektivně

Zájemci o práci ve startupech se podle oslovených zástupců firem z tohoto prostředí liší zejména v tom, jak o práci přemýšlí, co v ní chtějí dosáhnout a jak jsou motivováni. „Mnoho let jsme platili stovky tisíc korun ročně portálům Jobs.cz a Práce.cz a dostávali jsme kontakty na lidi, kteří hledají prakticky jakoukoliv práci,“ popisuje pro E15.cz zakladatel a šéf SuperHosting.cz a Zdeněk Cendra. „Od loňska dáváme polovinu nabídek na StartupJobs.cz a dostáváme průměrně 7 poptávek týdně od lidí, kteří chtějí tvořit, realizovat se, vytvářet produkt, dodávat zážitek zákazníkům a také vydělat.“

Cendra do svých projektů přes startupový pracovní portál za poslední půlrok přibral 8 zaměstnanců, se všemi je spokojen a označuje je za „super lidi“. Podobnou zkušenost mají i další startupy, které E15.cz oslovil. „Nové vývojáře hledáme přes StartupJobs.cz a i díky tomu se nám je daří nabírat velice rychle a tak, jak potřebujeme,“ říká technologický šéf Damián Brhel.

Motivace a chuť podílet se na vzniku něčeho nového je jedna z hlavních vlastností, jakou uchazeči o práci ve startupu mají. Pokud totiž chtějí pracovat ve firmě v hodně raném stádiu, často musí počítat s nižším platem, než který by získali ve stabilní zavedené společnosti. Existují ale i takové startupy, jež už dražší pracovní sílu uživit dokáží.

Práci máme stačí se přihlásit. Nástěnka v akcelerátoru Node5, kde sídlí StartupJobs.cz.Práci máme stačí se přihlásit. Nástěnka v akcelerátoru Node5, kde sídlí StartupJobs.cz. | Jan Sedlak

Tradiční velké pracovní portály a personální agentury tuzemskou startupovou scénu prozatím spíše přehlížejí. „Stále je to pro ně malý trh,“ tvrdí Filip Mikschik. Například Jobs.cz má v současné době ve své databázi přes 3 tisíce aktivních pracovních nabídek z oblasti technologií, IT a telekomunikací, zatímco na StartupJobs.cz jsou to řádově desítky. Čísla ale postupně rostou.

Na jediném portálu tohoto druhu v Česku si každý měsíc vytvoří profil zhruba 20 nových startupů. Celkově je zde za stejné období vypsáno kolem 50 nových pracovních míst a inzeráty z nabídky často rychle mizí. „Startupy často přijmou hned prvního zájemce, protože je pro ně ideální. Průměrně u nás ale inzerát visí zhruba měsíc,“ konstatuje Mikschik. V databázi StartupJobs.cz už je přes 200 mladých firem.

Když se daří startupům, daří se i práci

Nejrychleji z trhu mizí dobří programátoři, což ostatně kopíruje situaci na celkovém trhu práce. Vývojářů je relativně málo a poptávka po nich velká. Nejrychleji se naopak obsazují pozice grafiků a různých odborníků na marketing či sociální sítě. Těch je na trhu dostatek a v týmech jich často není potřeba tolik, kolik je třeba programátorů.

Odhady toho, kam až může trh s prací ve startupech narůst, prozatím neexistují a vše je v podstatě spjaté s tím, jak se bude zdejším začínajícím technologickým firmám dařit. Mnoho mladých podnikatelů se shoduje, že i když chce jejich firma růst do zahraničí a tam najímat lokální lidi na obchod, marketing a další podobné aktivity, vývoj chtějí i díky nižším nákladům a chytrým zdejším mozkům nechat v Česku. Zejména v Praze a Brně se začíná rodit zajímavý startupový ekosystém a technologické inkubátory, což růst trhu rychle akceleruje.

Z růstu samotného startupového trhu chce těžit i StartupJobs.cz. „StartupJobs je pro mě na trhu práce skutečné zjevení,“ tvrdí Zdeněk Cendra. Zatímco zmiňované portály společnosti LMC byly pro jeho firmy spíše každoročním nemalým nákladem, mladý projekt podle Cendrových slov znamená především přínos. To, že se dost možná našla nová díra na trhu, ostatně nastiňuje i , která výrazně dopomohla k růstu firem jako Slevomat, PixMac či Stahuj.cz.