V Česku se plánuje stavět dalších 60 nákupních parků

Na českém trhu existuje přes 630 tisíc čtverečních metrů obchodních ploch v nákupních parcích. Z toho asi 600 tisíc metrů čtverečních je obsazených a pouze 30 tisíc metrů čtverečních je volných k okamžitému pronájmu. „V plánu je výstavba dalších 63 nákupních parků,“ uvádí společnost Cushman & Wakefield (C&W), která trh zmapovala.

„Pro letošek nahlásili developeři dokončení 24 nových nákupních parků s celkovou plochou téměř 100 tisíc čtverečních metrů. To je téměř šestina celkové plochy, která v Česku existuje. Na příští rok jejich plány dosahují rekordních 190 tisíc metrů čtverečních,“ říká Jiří Kristek, vedoucí týmu nákupních parků C&W. Bude přitom podle něj otázkou, jak velkou část svých plánů developeři letos uskuteční. Statistiky zahrnují jednotky určené k pronájmu a nikoli ty, které si řetězce vystavěly pro svoji vlastní potřebu. Do statistik také nejsou započítány velké jednotky se sortimentem nábytku, potravin a potřeb pro kutily.

Nejhustší síť nákupních parků se nachází v Olomouckém a Ústeckém kraji, kde existuje více než 80 metrů čtverečních prodejní plochy na jeden tisíc obyvatel. Naopak nejnižší penetrace je na Vysočině. „Pokud se naplní plány pro letošní rok, nejvíce nových ploch – 13 500 metrů čtverečních – vyroste v Jihomoravském kraji. Plánovaná výstavba je však poměrně vyvážená a nové parky by se měly objevit ve všech regionech. Developeři vyhledávají především lokality s dobrou kupní silou a spádovou oblastí bez konkurence. Atraktivní jsou stále města s populací nad 20 tisíc obyvatel,“ dodává Kristek. Letos se mají otevřít například parky na Borských polích v Plzni, v Trutnově, Kroměříži, Jablonci nad Nisou či Kyjově.

Výhled do budoucna

Z pozice developerů je budoucnost hodně spjata s financováním již naplánovaných projektů a také s apetitem operátorů rozšiřovat svou obchodní síť. Operátoři zůstávají stále hodně opatrní při výběru nových lokalit, které pečlivě zvažují, než se rozhodnou o jejich obsazení. Naopak zvětšený zájem je možno pozorovat o postupně uvolňované jednotky, ať již v rámci vypršení nájemních smluv či odchodem původních nájemců, v již zavedených lokalitách, které poskytují tok zákazníků, a tudíž určitou jistotu tržeb.

„Nové projekty jsou také plánovány v městech, kde již existuje konkurence. Nájemníci kladou velký důraz na kotevní nájemce, kteří budou celou lokalitu zaštiťovat. V mnoha případech také nové projekty lákají operátory ze stávajících lokalit právě na atraktivnější skladbu nájemců včetně těch kotevních, lepší dostupnost, formát jednotek a v neposlední řadě také na architektonickou podobu a funkčnost projektů,“ uzavírá Kristek.