V servisech je narváno. Může za to změna zákona o zimním obutí

Gumová revoluce udělala ze servisů nedobytné pevnosti a ze zimních pneumatik nedostatkové zboží.

Příchod zimy je letos pro řidiče jiný než dosud. Zimní pneumatiky jsou poprvé povinné, a pokud nejezdí jen „svátečně“, v Pardubickém kraji se bez nich neobejdou.
Řidiči se již několik dní musejí podrobněji věnovat předpovědi počasí. Tedy pokud chtějí i v zimě jezdit na letních pneumatikách. Většina z nich si však zimní obutí raději pořídila, anebo jsou v pořadníku pneuservisů, jejichž technici zažívají historicky největší nápor zákazníků. Ostatní budou spoléhat na to, že na silnici nebude sníh.

O zimní pneumatiky je mezi řidiči rvačka

V pneuservisech mají v posledních týdnech o poznání více práce než v předchozích letech. Přezout auto na počkání je téměř nemožné. Většinou je třeba se objednat dlouho dopředu. „Dnes přijímáme objednávky na 16. listopadu,“ říkal minulý týden Lukáš Mamiňák z pneuservisu u pardubického obchodního domu Globus, kde denně přezují tři až čtyři desítky aut.
„Je to krušné. Změna zákona je opravdu znát. Řekl bych, že devadesát procent řidičů si zimní pneumatiky pořídí. V současné době jsou však vyprodané,“ uvedl Mamiňák.
Řidiči musejí mít zimní pneumatiky od začátku listopadu do konce března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, námraza nebo led, nebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici může během jízdy sníh, námraza nebo led vyskytnout.

Policisté očekávají výmluvy řidičů

V souvislosti s novými pravidly se objevily pochyby o výkladu pojmů souvislá vrstva sněhu či otázka, jak dlouho předem může řidič očekávat změny počasí. Policisté počítají s tím, že se řidiči budou snažit vymlouvat, avšak obavy z toho nemají.
„Pročítáme si návod, jak postupovat a snažíme se to pořádně nastudovat. Očekávám, že diskuze bude trvat tak dlouho, dokud nebudou podmínky přesně dané zákonem. S řidiči se přít nebudeme, věc předáme městskému úřadu, kde se to bude dále řešit,“ řekl Rostislav Kočí z Dopravního inspektorátu v Ústí nad Orlicí.
Podle šéfa dopravní policie Pardubického kraje Václava Bašty problémy s nejednoznačným výkladem zákona vyřeší první sníh.
„Vím, že o tom lidé diskutují, ale jako policisté se k tomu nemůžeme vyjadřovat. Uvidíme, co přinese doba, budeme to řešit, až to přijde. Přestupek můžeme vyřešit na místě, nebo věc předáme správnímu orgánu, který bude řešit skutkovou podstatu. Zimní pneumatiky však doporučujeme všem řidičům. Vyhnou se tak problémům, které mohou nastat,“ uvedl Bašta.

Problémy ve stoupáních a v serpentinách

Polabská rovina okolo Pardubic může řidiče svádět k pocitu, že se bez zimního obutí obejdou. V kraji je však řada míst, kde jsou problémy téměř jisté.
„Jde hlavně o silnici první třídy číslo 37 z Chrudimi na Ždírec nad Doubravou a Žďár nad Sázavou. Jsou tam stoupání, a jakmile napadne sníh, jsou tam problémy. Podobně tomu bude samozřejmě v horských okresech, zejména na Orlickoústecku,“ řekl Bašta.
Policisté z Orlickoústecka upozorňují zejména na úsek mezi Červenou Vodou, Suchým Vrchem a Jablonným nad Orlicí. „Jsou tam nepříjemné serpentiny. Na Králicku je sněhu vždy hodně, tam budou zimní gumy určitě potřeba. Další místo je v okolí Skuhrova směrem na Ostrov a Lanškroun,“ upozornil Kočí.
Na silnici první třídy číslo 11 mezi Jablonným nad Orlicí a Červenou Vodou je jeden z úseků, kde mají silničáři značky přikazující nasazení sněhových řetězů.
„Je to nejvýše položené místo v kraji, navíc jde o silnici první třídy, po které jezdí i kamionová doprava. Máme tam trvale umístěnou značku se sněhovými řetězy, kterou sklápíme, když je cesta holá. Další takové místo je na silnici první třídy číslo 37 od Nasavrk nahoru na Rohoznou a dolů na Trhovou Kamenici. Třetí nejhorší místo je na silnici první třídy číslo 34 mezi Hlinskem a Poličkou v okolí vrchu zvaného Františky,“ vysvětlil náměstek ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Václav Ouhrabka.
Značky s vločkou ze silnic zmizely V Pardubickém kraji bylo celkem devět úseků silnic označených značkou s bílou sněhovou vločkou a bílým autem v modrém poli přikazujících řidičům pokračovat v cestě se zimní výbavou. Zimní pneumatiky museli mít bez ohledu na počasí.
„Značka pozbývá významu, protože situaci řeší nový zákon,“ uvedl Bašta.
Silničáři v minulých dnech značky sundali.
„Značky platily vždy bez ohledu na podmínky. Postupně jsme je odstranili v celém Pardubickém kraji,“ popsal Ouhrabka.
Řidičům, kteří pravidla nedodrží, hrozí dvoutisícová pokuta. Počet nehod, které způsobí řidiči na letních pneumatikách, policejní statistiky neevidují.
„Zvláštní akce nechystáme. Zimní obutí budeme kontrolovat při běžném výkonu služby,“ řekl Bašta.
Provozovatelé pneuservisů doporučují jednoduchou pomůcku, kterou by měli mít řidiči na paměti. Mezi čtyři základní pravidla patří přezutí všech čtyř kol, hloubka vzorku čtyři milimetry, neměla by být starší než čtyři roky a používat by se měla čtyři měsíce v roce. Poslední pravidlo platí samozřejmě obecně, záleží na podmínkách. Zimní gumy je vhodné nasadit, pokud jsou teploty nižší než 8 stupňů Celsia.

Silnice, kde lze očekávat problémy

I/11 Jablonné - Červená
Voda
I/34 stoupání „Vendolák“
I/34 Rychnov-Borová
I/35 stoupání Hřebeč
I/37 Trhová Kamenice - Nová Ves
II/315 Ústí nad Orlicí - Ostrov
II/366 Pohledy-Křenov
II/366 Křenov-Jevíčko
III/315 Česká Třebová - Skuhrov

Povinnost mít zimní pneumatiky

Od 1. listopadu do 31. března.
Pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Pokud lze předpokládat, že se sníh, led či námraza může vyskytnout.