V zápase s krajem školy vedou 1:0
Bitva o budoucnost škol v Libereckém kraji pokračuje. Jediní, kdo si můžou oddechnout, jsou studenti a učitelé sklářské školy v Kamenickém Šenově, kterou od 1. září převezme ministerstvo školství. Unikla sloučení s odbornou sklářskou školou v Novém Boru. Ostatní si ještě na verdikt zastupitelů musí počkat.
Boj o záchranu
Zastupitelé se totiž k hlasování o návrh vůbec nedostali. Radní pro školství Radek Cikl ho stáhl. „Nemá smysl o něm hlasovat jako o celku, když vyvstaly nové skutečnosti,“ vymlouvá se Cikl a reagoval tak na sdělení ministra školství Josefa Dobeše, který krátce předtím oznámil, že si vezme pod patronát šenovskou školu.
Další návrh reformy teď bude mít za úkol zpracovat nová, nadstranická komise. Její vznik si vyžádali zastupitelé.
„Když nedojde k dohodě v nejbližších měsících, některé krajské školy by se mohly vlivem nerovnováhy ve školském systému dostat do existenčního ohrožení. Situace je vážná zejména na Jablonecku, kde, pokud nedojde k utlumení osmileté třídy Gymnázia U Balvanu, se ocitnou v ohrožení technické a průmyslové školy,“ tvrdí radní Cikl. A právě zastánci jabloneckého gymnázia jsou jedním z nejhlasitějších oponentů, kteří chtějí školu zachránit před zavřením.
„Nabízíme převzetí studijního oboru ve francouzštině z Gymnázia Na Bojišti v Liberci a přestaneme nabírat studenty do osmiletého gymnázia. Spolupracuje s námi francouzský partner i Francouzská Aliance, takže rozhodně máme co nabídnout,“ přišel s nápadem jak zabránit sloučení školy s druhým jabloneckým gymnáziem ředitel Jiří Kozlovský.
Za svou školu se perou i studenti. „Nedávno ministr tvrdil, že chce odměňovat školy, které se umístily na předních místech v testech Pisa. Naše gymnázium bylo jedním z nejlepších v republice. Takhle si tedy odměnu nepředstavujeme a mrzí nás, že ani náš zřizovatel není na naši školu hrdý, a naopak ji chce zrušit,“ diví se jedna ze studentek Martina Vaňková.
Odpůrci návrhu poukazují na to, že kraje musí zavřít školy, o které není zájem. Přitom Gymnázium U Balvanu má dvou a půl násobný převis zájemců o studium.
„To není slučování, to je likvidace kvalitní školy,“ zlobí se učitel školy U Balvanu Martin Pokorný. Jablonecké gymnázium podpořilo i přes jedenáct tisíc lidí podpisem petice pro jeho zachování.
Brání se i průmyslovka
Bránit svou školu přišli před zastupitele i zástupci liberecké Střední průmyslové školy textilní. Tu chtějí sloučit se školou dopravní a strojní v Liberci. „Jsme ekonomicky stabilní škola, kterou podporují firmy a ani jediný náš absolvent není na úřadu práce,“ vyjmenovala důvody, proč školu nerušit, její dlouholetá pedagožka Lenka Fuxová.
Podobné argumenty zaznívají i z táborů zastupující další školy. Na verdikt krajských zastupitelů ještě čekají gymnáziu ve Frýdlantu a ve středních školách na Českolipsku.
Ministerstvo školství žádný manuál na to, jak reformu provést nechystá. „Námět jsme dali krajům a rozhodnutí, jak to udělat, je teď jen na nich,“ dodal ministr školství Dobeš.
Sedm důvodů pro změny podle kraje
Demografický vývoj. Každoročně klesá počet žáků, kteří přicházejí na střední školy a učiliště. Třídy pak nejsou naplněné, protože jich je moc. V letošním školním roce mají všechny střední školy v Libereckém kraji 30 077 míst a vzdělává se v nich 20 879 studentů.
Pokles žáků znamená snižování poskytovaných peněz na mzdy od ministerstva školství. Platy zaměstnanců půjdou dolů, a kvalitní učitelé tak utečou do jiných oborů. Nedostatek peněz se navíc odrazí i na materiálně – technickém zabezpečení chodu škol. Tím dojde k dalšímu poklesu úrovně vzdělávání.
V Libereckém kraji je mnoho gymnázií, především víceletých. Aby naplnily třídy, vezmou i méně nadané děti, a tím přestávají být výběrovou školou.
Protože je přebytek gymnázií, tedy škol se všeobecným vzděláním, trpí tím školy odborné. Hrozí jejich zánik, protože nenaplní třídy.
Síť středního školství funguje neefektivně. Oborová nabídka nereaguje na požadavky trhu práce a školy mají často stejnou nebo podobnou nabídku oborů. Nabídku je potřeba upravit tak, aby odpovídala poptávce ze strany žáků i sociálních partnerů.
Sloučením škol a opuštěním nevyužívaných objektů přinese úspory provozních nákladů. Navíc Liberecký kraj nabídne prázdné budovy k prodeji. Například z prodeje na Jablonecku očekává zisk pětadvacet milionů korun, ve Fýdlantu dva a půl milionu korun.
Sedm protinávrhů od oponentů
Nerušit prozatím gymnázia a počkat, až to určí ministerstvo školství nebo zákon. Nerušit gymnázia, která mají výborné studijní výsledky, patří mezi kvalitní školy a navíc mají každoročně plný stav žáků (například Gymnázium U Balvanu v Jablonci).
Gymnázia, která nabízejí jako jediná všeobecné vzdělávání v menších městech rozhodně nezavírat (například gymnázium ve Frýdlantu). Děti z této oblasti přijdou o dostupné vzdělávání a budou muset cestovat do vzdálenějších měst. Navíc tím lidé z regionu, který je už tak hospodářsky i sociálně slabší, dostanou od kraje další důkaz toho, že budou ještě víc izolovaní.
Nerozhodovat o osudu škol podle aktuální naplněnosti. Teď je žáků méně, ale za pár let jich bude víc, což dokazují přeplněné mateřské školy. Zachovat dostupnost vzdělávání pro všechny.
Nepovolovat zřizování nových oborů tam, kde o ně není zájem nebo kde je v okolí konkurence.
Nerušit školy s tradicí, ve kterých lze studovat unikátní obory. Například Střední průmyslová škola textilní v Liberci je jediná svého druhu v České republice, proto ji nechat a v případě přechodného snížení počtu žáků hledat cesty, jak školu naplnit a budovy jinak využít.
Neprovádět neefektivní a neekonomické stěhování škol a přesouvání oborů. Bude to drahé a nutné stavební úpravy si vyžádají další investice.
Utlumit nástavbové obory podnikání a povolovat spíš nástavbová studia oborově navazující.