Varský průtah: zmatky a nehody

Nehody na průtahu ochromují dopravu Karlovými Vary. Jejich počet ještě vzroste.

Nabouraný kamion, těžce zraněný policejní motorkář, Opel Astra převrácený na střechu. To jsou nejzávažnější dopravní nehody, ke kterým došlo jen během září na průtahu Karlovými Vary. Všechny tři zablokovaly dopravu. Redaktorka Sedmičky si projela průtah s dopravním odborníkem, který poukázal na všechna jeho nebezpečná místa.
„Průtah městem je tak trochu paskvil. Jedná se o rychlostní komunikaci s jinými parametry, než by měla mít. Nejvíc se rozdíly projeví, až bude dokončená R6 z Prahy do Chebu. Rozhodně se zvýší nehodovost, což souvisí také s budoucím nárůstem dopravy,“ upozorňuje dopravní inženýr Ota Řezanka. Jako největší problémy průtahu vidí nedodržení předepsaných poloměrů zatáček, krátké připojovací pruhy a nedostatečnou vzdálenost křižovatek. Problematická je dle jeho slov i protihluková stěna u Čertova ostrova, která snížila přehlednost dopravy a zvýšila riziko náledí v nejvíce nehodovém místě. V tomto úseku je navíc povolená sedmdesátka, což je podle něj vzhledem k prudké zatáčce moc. Řezanka založil občanské sdružení Kamiony mimo město, které roku 2004 zažalovalo ministerstvo dopravy kvůli nevyhovujícím normám průtahu. Městský soud v Praze však žalobu zamítl s tím, že normy nejsou obecně závazné. Stejně tak s Řezankou nesouhlasí i někteří řidiči. „S průtahem jsem spokojený. Za nehodovost si mohou lidé sami. Nezvládají standardní sjezdy, mimoúrovňové křížení a nedodržují rychlost. V životě jsem na něm neviděl dopravní policisty,“ tvrdí Karel Jandák, který po průtahu jezdí denně. Podle mluvčí karlovarských policistů Zdeny Papežové ale kontroly provádějí pravidelně. „Nejčastější příčinou dopravních nehod na průtahu je nedodržení předepsané rychlosti, jízda z jednoho pruhu do druhého a nevěnování se řízení,“ říká.