VAZ Bora: měl to být plážový hit, Rusové se ale s přehnanými ambicemi spálili

VAZ Bora

VAZ Bora Zdroj: Auto.cz

VAZ Bora
VAZ Bora
VAZ Bora
VAZ Bora
VAZ Bora
6
Fotogalerie

Kompaktní terénní vůz měl být masivně vyráběným strojem pro bohaté arabské šejky. Proč projekt nakonec skončil jen u několika prototypů?

V roce 1992 odstartovala automobilka AvtoVAZ práce na projektu kompaktního terénního automobilu. Cíl byl jasný – vytvořit technicky nenáročný a finančně dostupný vůz, který uspokojí latinskoamerický trh. Právě v této destinaci se ruskému výrobci dařilo, i proto byl design novinky navržen tak, aby tamní zákazníky oslovil.

Tak začal vznikat model VAZ Bora, který se oficiálně představil o dva roky později na londýnském investičním veletrhu. Tvůrcům se skutečně podařilo postavit nenáročný vůz. Umělohmotná karoserie byla posazena na hliníkovém rámu a řadu dílů obstaraly dřívější modely značky – namátkou Lada Samara nebo Niva, která poskytla také 1,6litrovou pohonnou jednotku s výkonem 80 koňských sil.

VAZ Bora v akci:

Koncept terénního vozu při své premiéře oslovil nejen návštěvníky veletrhu, ale také mnoho potenciálních investorů. Mezi nimi se objevilo i několik arabských šejků, kteří se stavbu auta rozhodli finančně podpořit. I proto se VAZ z Latinské Ameriky přeorientoval na Střední východ a už se jen čekalo na oznámení sériové výroby.

Finální podobu vozu Bora výrobce odhalil v roce 1995 a měl velké plány. Ročně chtěl vyrobit 5000 kusů, přičemž nejvíce zájemců se očekávalo v asijských a afrických státech. Na Latinskou Ameriku se dávno zapomnělo a překvapivě se s autem nepočítalo ani na domácím trhu v Rusku.

Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti si vůz skvěle vedl v písečitých terénech. Při testování v arabských dunách se o tom přesvědčil také korunní princ Mahmoud Ameri, který se testování osobně zúčastnil. V náročném terénu ani jednou nezapadl a z vozu byl tak nadšený, že okamžitě začal jednat o možné výrobě v jeho domovině. To se ale původním tvůrcům kvůli náročnosti nezamlouvalo.

Automobil si dobře vedl také v dalších testech, zaujal ergonomií, stabilitou i plynulým chodem. Bylo zde odhaleno několik konstrukčních nedostatků, ale nejednalo se o nic, co by výrobce nedokázal vyřešit. Jenže AvtoVAZu pomalu začaly docházet finanční prostředky a na další odlaďování prototypů už zkrátka nezbylo dost peněz.

Devadesátá léta se navíc nesla ve znamení vývoje a mnoho jiných automobilek v té době přišlo s obdobnými a vyspělejšími projekty, které vznik Bory nakonec zcela pohřbily.

Ze smělého plánu mnoha tisíc vyrobených kusů zůstalo jen u několika prototypů a značka už se k oživení dostupného terénního vozítka nikdy nevrátila. Mnoho technologických řešení a komponent prototypů bylo poskytnuto vysokoškolákům technických oborů. Ti s nimi pracovali a ze zbytků na rozloučenou vytvořili experimentální armádní vůz.

Článek vyšel na portále Auto.cz.