Ve studiu nahrávají kapel y z Prahy, místní o něm ale neví

V jedenácti dostal Jan Kapák za vysvědčení bicí soupravu, ve dvanácti s bratrem založil kapelu. Sedm let má na vesnici nahrávací studio.

Metalová kapela Lahar už ve studiu Hellsound natáčí třetí cédéčko, a tak po Česticích nebloudí. Paradoxem je, že cestu k němu neznají místní. „Tady žádné nahrávací studio není,“ kroutí hlavou.
Ve studiu jedenatřicetiletého Jana Kapáka nahrávají většinou mladé amatérské skupiny. Strakonické Bagpipers, Owersight, The Average, Za hřbitovní zdí nebo písecká Druhá strana. Do vesničky na Strakonicku najdou ale cestu kapely z celé republiky i z Prahy, Brna nebo Ostravy.
Hlavně chtějí mít svůj vlastní demosnímek, kterým se mohou propagovat. Ale nahrávka, kterou nejméně po týdnu natáčení dostanou do rukou, může sloužit také na vylisování originálního cédéčka.
Jan Kapák nahrává všechno. Rock, metal, folk i scénickou hudbu pro místní ochotníky.
Začít na vesnici se studiem byl pro něj krok do neznáma, ale chtěl se živit hudbou. Vydržel tak i začátky, kdy jen nahrávání na obživu nestačilo a do studia usedal převážně o víkendech. Přes týden jezdil do zaměstnání.

Jezdili po Evropě

V jedenácti dostal za vysvědčení od otce bicí soupravu, ve dvanácti založil s bratrem kapelu Avenger. „Otec si myslel, že mě to po půl roce přestane bavit, ale nepřestalo. Pět let mě učil bubeník Ivan Pelíšek, na basu a na kytaru jsem se naučil už sám,“ odhaluje své hudební nadání Kapák. V době, kdy hrál v Avengeru a jiných kapelách, koncertovali v celé republice, ale taky v Polsku, Německu, Francii, Belgii, Holandsku, Maďarsku, Rumunsku a Srbsku. V úplných začátcích studia si koupil osmistopý kazeťák, aby mohl natáčet vlastní kapelu. Pak začal dokupovat ostatní vybavení. Mikrofony, dozvukový procesor. Nakonec i počítač se zvukovou kartou, zesilovač, studiové bedny a mixážní pult.
„S klukama jsme sami jezdili nahrávat různě po Čechách, tak jsem si okoukl, jak to funguje. Mé první vlastní půlhodinové cédéčko byla nahrávka naší kapely,“ vzpomíná.
Na založení studia dostal před sedmi lety příspěvek od úřadu práce, ale kšefty se ze začátku nehrnuly. „Byla to těžká zkouška. Dotace měla podmínku, že mi dva roky studio musí sloužit jako hlavní výdělečná činnost. Tehdy jsem si opravdu sáhl na dno a ihned po uplynutí lhůty jsem si hledal jinou práci. Postupně se ale rozkřiklo, že mám studio, a zakázky na nahrávání přibývaly. Od konce roku 2007 jsem dvě práce najednou nestíhal. Dva roky už jen nahrávám,“ říká Kapák.

Návrat Bontonu

Kvalitu čestického studia ocenila i legendární strakonická kapela Bonton. A tak se zdejší „fajnšmekři“ těší na CD s muzikou svého mládí. Nahrávka vznikala ve studiu v Rokycanech, kde natáčí také Karel Gott, a dokončuje ji Jan Kapák ve studiu Hellsound v Česticích. S nápadem dát dohromady kapelu přišel DJ František Mareš. Přehání, když říká, že na strakonické poměry je to, jako by se vrátili Beatles. Každý z členů Bontonu má už svůj život a práci. Tehdejší frontman Jan Tyl žije a pracuje dokonce v Rakousku. Před mikrofony se po letech kapela sešla předloni ve strakonické sokolovně v pořadu Návrat legend, kam František Mareš pozval všechny bývalé strakonické kapely. „Byl to úžasný zážitek znovu se sejít po tak dlouhé době. Dohodli jsem se, že nahrajeme to, co jsme předváděli v letech 1979–1980. Protože Bonton existoval jen dva roky, ačkoliv všichni pamatují historii jeho předchůdců i potomků,“ popisuje své pocity Jan Tyl, který v roce 1983 emigroval do Kanady a teď pracuje ve filiálce Světové banky v Rakousku.
Bontoni se na popud diskžokeje dali dohromady jen proto, aby natočili cédéčko, a znovu se rozešli. Už napořád.

Jak si ve studiu pořídit nahrávku

Najít si nahrávací studio. Nespoléhat jen na internet, ale shánět informace od zkušenějších kapel.
S majitelem si domluvit termín, podmínky a požadavky – míchání hudby, mastering, což jsou finální úpravy.
Nahrávka je pak pro vlastní potřebu, nebo k vylisování.