Vědci objevili v Antarktidě obratel titanosaura. Svědčí o rozšíření plazů do polární oblasti

Titanosaruru

Paleontologové objevili v Antarktidě zkamenělinu kostrče titanosaura - plaze, který žil před 70 miliony let. Píše o tom server Sme.sk s tím, že jde o vůbec první důkaz toho, že tito dinosauři žili i na polárním kontinentu. Kostrč objevil tým paleontologa Ignacia Alejandra Cerdu na Ostrově Jamese Rossa.

Titanosaurové pocházeli ze skupiny sauropodů, tedy velkých až obrovských býložravých dinosaurů, kteří se vyznačovali většinou silně prodlouženým krkem, čtyřnohou chůzí, malou lebkou v poměru k tělu a často velmi dlouhým ocasem. Jejich pozůstatky se nalezly v mnoha částech světa, na Antarktidě však poprvé.

Část téměř 20 centimetrů dlouhého obratle pochází podle předpokladů ze střední třetiny ocasu titanosaura. „Náš nález svědčí o tom, že titanosaurové se celosvětově rozšířili nejpozději ve svrchní křídě, tedy před 70 miliony lety,“ uvedl Cerda. Velikost a tvar objevené kosti navíc indikuje fakt, že šlo o jednoho z vyvinutějších druhů titanosaurů.

Boční pohled na neúplný ocasní obratel sauropoda (pravděpodobně ze skupiny titanosaurů), který argentinští vědci objevili na ostrově Jamese Rosse.Boční pohled na neúplný ocasní obratel sauropoda (pravděpodobně ze skupiny titanosaurů), který argentinští vědci objevili na ostrově Jamese Rosse.Boční pohled na neúplný ocasní obratel sauropoda (pravděpodobně ze skupiny titanosaurů), který argentinští vědci objevili na ostrově Jamese Rosse