Vědci pravděpodobně našli lék proti plešatění

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Lékaři takřka jako v detektivce identifikovali dosud netušený mechanismus ovlivňující růst vlasů.

Člověk má občas řešení problému přímo pod nosem, stačí se jen pořádně porozhlédnout a vyhodnotit sledované dění. Lékaři tak nedávno odhalili lék, jenž by mohl dát naději všem, kteří nedobrovolně plešatí. Sloučenina vychází z již existujícího přípravku, který se standardně používá pro léčbu osteoporózy, avšak má i dramatický vliv na stimulaci vlasových kořínků.

Vědci z Výzkumného centra dermatologie při Univerzitě v Manchesteru pátrali po látce, jež by při podání nevyvolávala tak silné vedlejší účinky jako dosud využívané léky Minoxidil a Finasterid. Jejich účinnost při léčbě androgenetické alopecie, tedy plešatění, také nebyla příliš vysoká.

Chemici pod vedením Nathana Hawkshawa nicméně začali své pátrání u sloučeniny z osmdesátých let zvané cyklosporin, též CsA, která se používala pro zvýšení tolerance organismu po transplantaci a potlačení autoimunních chorob. Jejím velmi závažným vedlejším efektem byl nechtěný živelný růst ochlupení. Hawkshawův tým kontaktoval více než čtyři desítky takto léčených pacientů a analyzoval genovou expresi jejich vlasových kořínků. Potvrdil, že CsA utlumuje protein SFRP1, který v těle blokuje tkáňový růst, vlasových folikul nevyjímaje.

Dobrou zprávou nicméně bylo, že tento mechanismus „odstranění biologické brzdy“ nesouvisí se samotnou funkcí CsA, z SFRP1 se tak okamžitě stal velmi slibný směr výzkumu léčby. Ještě radostnějším zjištěním se stala skutečnost, že Hawkshaw při dalším zkoumání škály léčivých látek našel sloučeninu WAY-316606, která byla původně vyvinuta pro léčbu osteoporózy.

Chemici působení obou látek úspěšně otestovali in vitro. Hawkshaw zároveň upozornil, že CsA byl již dříve testován, neboť povzbuzoval růst ochlupení. „Výsledkem nicméně bylo podezření na zcela jiný molekulární mechanismus,“ vysvětlil v časopisu PLOS Biology. Nyní je podle něj na řadě řádná klinická studie s využitím obou látek.

Jak žít 120 let? Odpovědi najdete v magazínu E15. Získat ho můžete zde >>>