Vědci umí do mozku ptáků vložit falešné vzpomínky. Opeřenci zpívají melodie, které nikdy neslyšeli

Vědci umí vložit do mozku ptáků falešné vzpomínky.

Vědci umí vložit do mozku ptáků falešné vzpomínky. Zdroj: University of Texas Southwestern

ilustrační foto
Dudek chocholatý.
ilustrační foto
6
Fotogalerie

Biologové z University of Texas Southwestern naučili ptáky zpívat melodie, které opeřenci nikdy předtím neslyšeli. Docílili toho za pomoci světelného dráždění specifických neuronů a nervových drah v mozcích ptáků. Úspěšně jim tak implantovali falešné vzpomínky.

Vědci v rámci takzvané optogenetiky zkoumají, jak živá tkáň reaguje na impulzy světla o specifické délce. V minulosti se tak už podařilo implantovat vzpomínky třeba myším. „Nás ale zaujal proces vokálního učení, jak mozek kóduje a zpracovává vzpomínky potřebné k imitaci zvuků, které vydává rodič,“ vysvětlil na webu univerzity vedoucí výzkumu Todd Roberts.

Upozornil také, že mnoho genů, které u člověka ovlivňují vývoj řečového centra v mozku, má řadu takřka identických paralel v DNA ptáků, které ovlivňují zpěv. „Zpěvní ptáci se specifické zvuky učí od rodičů, stejně jako lidské děti napodobují zvuky vydávané rodiči,“ komentoval Roberts.

Při experimentech s mozky zebřiček pestrých se vědcům podařilo určit řadu nervových drah a jejich účel, čímž odhalili mechanismus zpracování melodie – od jejího vyvolání optickým drážděním přes přesun do části mozku zodpovědné za „zapamatování“ dané melodie až po její převod a aktivaci hlasivek. Čím déle byly vybrané neurony osvěcovány, tím déle trvaly jednotlivé tóny výsledné melodie.

Roberts doufá, že poznatky z jeho výzkumu jednoho dne poslouží třeba k léčbě lidí s poruchou řeči či učení, například s autismem. Výzkum publikoval časopis Science s poznámkou, že je to první studie věnovaná hledání souvislostí mezi behaviorálně vzniklými vzpomínkami, jejich formováním, a hlavně pak formou učení se vokalizace těchto vzpomínek. „Lidský mozek je samozřejmě komplexnější než u zpěvných ptáků. Alespoň už ale víme, kde hledat,“ uzavřel Roberts.