Vědci vyvinuli prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily

T7m vědců z Národní laboratoře Oak Ridge

T7m vědců z Národní laboratoře Oak Ridge Zdroj: VTM.cz

Nejmodernější elektronika, která se stará o napájení a efektivní převody elektřiny
Dvojitý systém magnetických cívek byl vyvinutý pomocí počítačové simulace. Důvodem bylo dosažení co nejvyšší efektivity při bezdrátovém přenosu energie. Snímek zkresluje velikost - není to jako u NFC čipu, v tomto případě jde o tlusté kabely, viz další obrázek
Detail vodičů použitých cívek
Pohled na prototyp s magnetickými cívkami a elektronikou
5
Fotogalerie

Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily. I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou. Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

 

Vědci z Národní laboratoře Oak Ridge (ORNL), kteří pracují v oddělení zaměřeném na energii, představili nový prototyp velmi výkonné bezdrátové nabíječky, která je určená pro elektromobily budoucnosti. Díky vysokému výkonu je možné už v této fázi nahradit kabely, které je nutné připojovat k elektromobilu.

Elektromobily s dlouhým dojezdem mají i obrovské baterie, které trvá poměrně dlouho nabít. Tesla už v počátku přišla se svým vlastním výkonným řešením nabíječky Supercharger, která má výkon 120 kW, takže dokáže baterii elektromobilu nabíjet velmi rychle. V rámci další generace Superchargerů se už plánuje nasazení 350kW nabíječek, které umožní nabít elektromobil doslova za pár minut. Ve všech případech ale musí řidič vystoupit a použít klasický kabel, který zastrčí do vozu podobně, jako když tankuje palivo. Co když ale kabel nebude potřeba?

Vysoká efektivita

Nejdůležitějším parametrem u bezdrátových nabíječek je efektivita. Už dříve se objevily různé pokusy s nabíjením velkých baterií pomocí bezdrátových systémů. Ve všech případech byl ale problém s velmi nízkou efektivitou, která způsobovala obrovské ztráty výkonu mezi vysílačem na podlaze a přijímačem na spodní straně elektromobilu. K tomu stačí přidat vysoké zahřívání a je jasné, že kabelu se nic nevyrovná.

Vědcům z ORNL se ale podařilo vyvinout neuvěřitelně dobrý systém, který v kombinaci s 120kW nabíjením dosahuje 97% efektivity přenosu energie. Ztráta výkonu je tak naprosto minimální a srovnatelná s kabelem připojeným přímo do elektromobilu.

Speciální konstrukce

Aby bylo možné takové efektivity dosáhnout, použili vědci několik vylepšení. Základem je, že mezi vysílačem a přijímačem tvořeným dvěma magnetickými cívkami, je vzduchová mezera pouze 15 cm. S takto malou výškou pochopitelně žádný běžný vůz nejezdí, takže se jednoduše počítá s tím, že nabíjecí platforma se bude mírně zvedat, případně i vůz se může mírně snížit na úroveň, kterou dovolují tlumiče.

Konstrukce napájecí elektroniky navíc využívá moderní design s použitím karbidu křemíku, díky čemuž lze snížit jak hmotnost, tak i velikost a zahřívání.

V plánu je až 400kW bezdrátové nabíjení

Plány vědců ale sahají mnohem dále a už nyní zmiňují, že hodlají technologii dále vyvíjet a škálovat minimálně k hranici 350 kW až 400 kW. To by pak bylo srovnatelné s budoucí generací Superchargerů od Tesly.

Díky takto vysokému výkonu by bylo možné nabít i velkou baterii elektromobilu třeba během 15 minut, což už je opravdu rychlé. Je jasné, že bezdrátové nabíjení má velmi slibnou budoucnost, ale otázka zůstává, jaký bude cenový rozdíl mezi oběma řešeními.

V rámci rozmachu nabíječek totiž hraje cena velmi zásadní roli a zas tak velký rozdíl v pohodlí řidiče to není. Vědci se také nezmiňují, jestli je při nabíjení možné zůstat ve voze, nebo je nutné vystoupit. Ale vzhledem k tomu, že jsou použité magnetické cívky, na tělo by to nemělo mít vliv. Co ale třeba další elektronika, jako třeba mobilní telefon?

Článek vyšel na serveru VTM >>>