Vědci zjistili, že bakterie lze použít pro 3D tisk

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Chemici jsou přesvědčeni, že díky speciálnímu bakteriálnímu inkoustu vznikne nová generace filtrů a čisticích sítí.

Vývojářům ze Spolkové vysoké technické školy v Curychu se podařilo vytvořit živoucí inkoust pro tisk 3D tiskárnou, když zkombinovali hydrogel, bakterie a živnou půdu. Jak píší v odborném časopisu Science Advances, „bakteriím překvapivě nevadilo, když byly prohnány drobnou tryskou 3D tiskárny“, a tak vzniklo několik prvních prototypů trojrozměrně strukturova ných bakteriálně-hydrogelových mřížek.

Správná volba typu bakterií a struktury výtisku může podle chemiků významně ovlivnit například výrobu vodních filtrů. V laboratorních pokusech Švýcaři pracovali s bakteriemi Pseudomonas putida, kterým chutnají nebezpečné fenoly – vytištěnou centimetrovou mřížku ponořili do sklenice kontaminované vody. Ta byla za pár dní čistá. V budoucnu tak možná půjde tisknout speciální filtry na nejrůznější typy kontaminací.

Hlavní výhoda navrženého postupu spočívá podle autorů v tom, že hydrogel prorostlý bakteriemi bude možné po vyčištění vody odstranit, čímž se zabrání sekundárnímu biologickému znečištění způsobenému samotnými bakteriemi.

Další oblastí, která by z objevu mohla mít užitek, je léčba povrchových zranění. Švýcaři experimentovali s bakterií Acetobacter xylinum a její schopností tvořit celulózu, která urychluje hojení tkání. Může se uplatnit při výrobě přesně padnoucích 3D obvazů.

Další rozvoj brzdí velikost struktur, které lze živoucím inkoustem tisknout. Vědci dosud vytvořili jen mřížky velikosti dlaně a další drobnosti. V dalším výzkumu tak hodlají zapracovat na škálovatelnosti.