Vědci zjistili, že ptáci spolu komunikují už ve vajíčku | E15.cz

Vědci zjistili, že ptáci spolu komunikují už ve vajíčku

Ptačí vejce, ilustrační foto
•
ZDROJ: Profimedia
Marek Schwarzmann

Nevylíhnutá ptačí embrya nejenže slyší varovná volání svých rodičů a ostatních ptáků v kolonii, ale také dokážou předávat informace z těchto volání svým nevylíhnutým sourozencům ve snůšce. Díky této schopnosti se ptáci mohou začít líhnout v nejbezpečnější okamžik. Tvrdí to biologové ze španělské Universidad de Vigo, kteří experimentovali s vajíčky racka středomořského.

„Náš výzkum dokazuje, že se ptáci sociálně přizpůsobují životnímu prostředí ještě před vylíhnutím,“ napsali vědci v časopisu Nature s odkazem na to, že se mění nejenom fyziologie, ale také psychologie ptáka. Tyto jevy byly dosud pozorovány jen u savců, u kterých se však potomek vyvíjí v těle matky.

Vědci použili několik desítek trojic vajíček. Dvě ze tří vajec byla pravidelně čtyřikrát denně ze snůšky odebrána a ve zvukotěsném boxu vystavena voláním racků rodičů, která vydávají, pokud pociťují nebezpečí. Poté byla dvojice vrácena do těsného kontaktu s „nic netušícím“ třetím vajíčkem. Při inkubaci se takové trojice mnohem častěji chvěly. Také líhnutí ptáčatům z experimentálních vajíček, respektive celé trojici, trvalo mnohem déle než ptáčatům z vajíček, která neprošla „školením“ ve zvukotěsném boxu.

Vědci zjistili, že tetování může fungovat jako diagnostický nástroj

Proškolená ptáčata byla také mnohem tišší, více se krčila, vykazovala vyšší hladiny stresových hormonů, měla kratší nohy a jejich buňky obsahovaly méně kopií mitochondriální DNA. Právě změny na buněčné úrovni – tedy snížená schopnost růst a produkovat více energie – jsou podle vědců nejvyšší cenou, kterou ptáci zaplatili za nabytou obezřetnost a připravenost na život v nebezpečném prostředí.

Nejpřekvapivější však bylo, že tytéž fyziologické změny vykazovala i ptáčata vylíhnutá z vajec, která s těmi experimentálními sdílela hnízdo, nicméně ani jednou nebyla vystavena varovným signálům.

Vědci zjistili, že bakterie umějí levně vyrábět grafen