Vědci zjistili, že umějí vytvořit myší kulturisty

Vědci a pokusy na myších

Vědci a pokusy na myších Zdroj: profimedia.cz

Vědci a pokusy na myších
silné myši
6
Fotogalerie

Ani měsíc pobytu v mikrogravitaci na palubě Mezinárodní vesmírné stanice jim nezpůsobil úbytek svalové hmoty, ba naopak, některé dokonce svaly nabraly. Řeč je o samičkách pokusných myší, kterým byl podán speciální preparát, anebo upravena jejich DNA. Celkem čtyři desítky myšek z Jackson Laboratory v americkém Connecticutu zahájily svoji vesmírnou anabázi loni v prosinci na palubě rakety firmy SpaceX. Studii o vlivu pobytu na jejich těla vydal časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.

Kontrolní vzorek hlodavců, kteří nebyli nijak speciálně připraveni, ztratil při pobytu na ISS až 18 procent svalové a kostní hmoty – tedy přesně tolik, kolik bylo očekáváno. Oproti tomu geneticky upravené myšky, které do vesmíru letěly řádně narostlé – v podstatě s dvojnásobnou konstitucí – se vrátily nezměněny (na snímku vedle běžné myši).

silné myšisilné myši|Jackson Laboratory

Ještě zajímavější efekt však nastal u jedinců, kterým astronauti po dobu pobytu na ISS podávali krmivo obohacené o preparát blokující proteinový pár, který v organismu běžně omezuje růst svalové hmoty: myšky se vrátily s „dramaticky větším“ objemem svalů, než se kterým odlétaly.

Vědci díky těmto experimentům doufají, že přijdou na bezpečné a udržitelné řešení způsobu zachování svalové hmoty organismu při dlouhodobém pobytu v mikrogravitaci. Tím by byla odstraněna jedna z největších překážek pro budoucí vesmírné mise, jako jsou lety k Marsu či do vzdálenějších částí solárního systému. Výzkum může rovněž přinést naději pacientům trpícím úbytkem svalové hmoty. O dopadech na kulturistiku se vědci nezmiňují.

„Jsou to slibné výsledky, i tak jsme ale roky od testů našeho preparátu na lidech,“ uvedla jedna ze spoluautorek studie Emily Germain-Leeová. Podle ní se v rámci tohoto výzkumu podařilo také odhalit řadu molekul a signálních cest, které s růstem svalové a kostní hmoty souvisejí. Dalším krokem ve výzkumu nicméně bude další myší expedice na ISS, tentokráte určitě delší než měsíc.