Veřejná doprava: lidem vadí malá bezpečnost a ceny jízdného

Co často zajímá cestující městskou hromadnou dopravou v Liberci? Sedmička zjistila sedm nejčastějších připomínek.

Už od konce devatenáctého století se píše historie veřejné hromadné dopravy v Liberci. Tenkrát tady jezdily tramvaje a samotné město se rozprostíralo jen na šesti kilometrech čtverečních. Od té doby proteklo mnoho vody Lužickou Nisou a Liberec se rozrostl o dalších sto čtverečních kilometrů. Bez rozvinuté sítě městské dopravy by to už nešlo. Lidé se proto zajímají o její novinky nebo řešení případných nedostatků a problémů. Na názory cestujících jsme se zeptali v ulicích města a následně jsme je předložili dopravnímu podniku. Na ty nejčastější reagovala Martina Poršová, tisková mluvčí Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

1. Bezpečnost na zastávkách

Nejvíce se cestující zajímali o bezpečnost. Jednou z nich byla i Jana Hakenová. Ta má zkušenost s hlavním dopravním uzlem na Fügnerově ulici. „Pokaždé, když jdu ráno v půl sedmé do práce, vystupuji na terminálu. V tuhle dobu se tady pravidelně pohybují nebo pospávají divné existence. Myslím si, že se stahují z nedalekého parčíku, kde jsou jinak celý den,“ zajímalo jí proto, jestli se to zlepší.

„Vedení společnosti nyní pracuje s výsledky projektu Bezpečně s námi, který proběhl na konci roku 2011,“ přiblížila mluvčí Martina Poršová. Zúčastnila se ho veřejnost i pracovníci dopravního podniku, jako například řidiči, revizoři, zaměstnankyně předprodeje nebo informačního centra. Společně se vyjádřili k otázce bezpečnosti v dopravních prostředcích, na terminálu i na některých izikových zastávkách. „Všechny skupiny se shodly na nutné spolupráci s městkou policií. Požadovaly častější hlídky ve vozidlech nebo vybudování nové služebny městské policie u terminálu na Fügnerově ulici,“ uvedla a zároveň dodala, že vedení společnosti by v průběhu tohoto roku chtělo kamerami monitorovat i prostor na některých konečných zastávkách. Tady jde především o požadavek řidičů. Ukázala se alarmující statistika, kdy téměř každý pátý byl již okraden. Monitoring by se týkal například zastávek v Horním Hanychově nebo v Lidových sadech. Právě tady byla nedávno okradena i řidička, když si na chvíli odskočila na mobilní toaletu. Kamery by v takovém případě pomohly identifikovat pachatele a zároveň by plnily i preventivní funkci.

2. Bezpečnost ve vozech

Drzost a agresivita některých lidí v dopravních prostředcích rok od roku roste, a tak je bezpečnost přímo ve vozech stále aktuálnějším tématem i mezi dalšími cestujícími. „Jednou se mi stalo, že jsem byla v tramvaji okradená. Přišla jsem o peněženku i o doklady. Od té doby, když někam jedu, jsem jako ostříž,“ vypověděla jedna z čekajících na svůj spoj, která nechtěla být jmenována. Zároveň doplnila, že hromadnou dopravou skutečně jezdí různí lidé a někdy mívá i obavu z nějakého, byť třeba jen verbálního napadení. Jiná paní byla sdílnější. „Strach jako takový přímo nemám, ale asi instinktivně, nastupuji vždy do prvního vagónu tramvaje,“ svěřila se Lívie Christiánová z Liberce a zároveň by ji zajímalo, jestli dopravní podnik chystá ke zvýšení bezpečí cestujících nějaká opatření.

„Městská hromadná doprava je nejlevnější, pravidelná, ekologická a určená pro všechny vrstvy cestujících. Nyní pracujeme s výsledky ze zmíněného projektu a zvažujeme možnosti zlepšení nabízených služeb v tomto směru,“ přiblížila Poršová. Dále uvedla, že dopravní podnik opět úzce spolupracuje s policií a zesiluje kontroly prostřednictvím revizorů. Podle ní tento dohled přispívá ke snížení počtu neplatících a nepřizpůsobivých občanů v tramvajích i autobusech. „Velmi důležité je, aby s řidičem spolupracovali také ostatní cestující a upozornili ho na dění ve vozidle. Řidič odpovídá za jejich bezpečnost, ale zároveň se musí soustředit na mnoho dalších faktorů při jízdě. Ne vždy tak vidí nebo slyší vše, co se ve vozidle děje,“ upozornila. Na některých problematických linkách si chce podnik posvítit na kapesní zloděje nebo černé pasažéry kamerami. Jako první by byly pod elektronickým očkem linky do Machnína a zpět. „Linka číslo šestnáct je jednou z nejproblematičtějších. Na jejím bezpečném provozu spolupracujeme aktivně s městkou i státní policií. Zavedli jsme do zdejších spojů nástup pouze předními dveřmi. Týká se to dvou zastávek v lokalitě Hamrštejn. Snažíme se tak eliminovat nástup cestujících bez platného jízdního dokladu,“ objasnila mluvčí.

3. Čekání na tramvajenku

Dalším velmi aktuálním bodem byla nespokojenost cestujících s čekáním před předprodejem na terminálu. V době, kdy probíhala naše anketa, frontu tvořilo šest lidí. Na svou měsíční jízdenku tady čekala také Jana Špidlenová. „Byla jsem tady už včera dopoledne. To fungovaly dvě přepážky. Nestihla jsem to a dnes jsem šla pro lítačku znovu, tentokrát s časovým předstihem. K mému překvapení je dneska otevřena jen jedna přepážka,“ povzdechla si. Zajímalo ji proto, jak by si mohla předplacenou jízdenku nakoupit ve větším pohodlí.

O situaci v předprodeji na Fügnerově ulici vedení podniku ví a monitoruje ho. „Jsou zde nastaveny standardy v počtu čekajících klientů. Dochází k posílení služeb v časy, kdy dochází ke zvýšenému nákupu,“ osvětlila mluvčí. Vzápětí i upozornila, že cestující mají možnost, kromě nákupu časových jízdenek na hlavním terminálu, také na dvou dalších předprodejích. „Na co lidé zapomínají, je možnost pořízení si předplatného ještě v Tatranské ulici nebo na horním náměstí v Kartovém centru ve Frýdlantské. Tam to jde téměř bez čekání,“ zdůraznila a navíc připomněla, že kdo se chce vyhnout starostem s každoměsíčním nakupováním zcela, může si zakoupit volné časové jízdenky i na několik měsíců dopředu.

4. Cena jízdného

Velkým tématem mezi cestujícími je samotná cena jednorázových jízdenek. Někteří je porovnávali s Prahou, jiní by zase uvítali za stejné peníze prodloužení platnosti ze čtyřiceti minut na šedesát. To, že vydá dost peněz za cestu, přiznává i Veronika Kosová z Chrastavy. „Jen párkrát do měsíce se vydáváme do Liberce na návštěvu za babičkou. Jsem na mateřské, a tak si výdaje musíme víc hlídat,“ popsala. Ví, že náklady rostou na všech stranách, a tak ani nepředpokládá, že by se právě jízdenky mohly v brzké době zlevnit.

Za pravdu jí dala i mluvčí podniku, která také poukázala na celkovou ekonomickou situaci ve světě. „Náklady na pohonné hmoty i energie stoupají, ale tahle otázka je spíše na zřizovatele a objednatele služeb našeho podniku. O ceně jízdného rozhodují zástupci magistrátů Liberce a Jablonce nad Nisou, kteří zároveň schvalují i tarify,“ objasnila.

5. Monitory a informační cedule

Dále se lidé zajímali o novinky. Chtěli vědět, jestli budou ještě nějaké jiné elektronické informační cedule na zastávkách. Zatím je jen jedna u hlavního vlakového nádraží. Dobrou zprávou je, že v letošním roce přibudou další, na Šaldově náměstí v obou směrech. V poslední době cestující zaujali i monitory ve vozidlech. „Obrazovky jsou všude ve světě, a tak jsem ráda, že i u nás. Jen doufám, že to dopravní podnik moc nestálo, aby nebylo dražší jízdné,“ položila svou otázku Verona Dadučová.

Jak ale vysvětlila mluvčí, obava není na místě, LCD monitory nejsou v majetku dopravního podniku. „Veškerou finanční zátěž na instalaci, provoz a všechna rizika nese společnost, které jsme pouze umožnili tuto techniku umístit do autobusů a tramvají. Zdrojem příjmů jsou vysílané reklamy. Určitou část z těchto peněz získává i naše společnost,“ poodhalila mluvčí Poršová. Dále prozradila, že vysílání by mělo být v budoucnu rozšířeno i o aktuální informace z provozu hromadné dopravy. Do konce roku se počet obrazovek z dnešních dvaadvaceti zvýší na čtyřicet.

6. Přístřešky na zastávkách

Na několika zastávkách lidé moknou nebo postrádají možnost závětří. Naučili se s tím žít, vědí, že na tramvajových stanicích, jako je například Kubelíkova nebo 5. května, je přístřešek kvůli okolní zástavbě zřejmě nerealizovatelný. Nezapomínají proto na deštníky nebo si našli jiný způsob. „Na autobus nebo tramvaj raději nechodím s velkým předstihem,“ sdělila Jarmila Hanušová.

Dopravní podnik má ale na starosti jen některé stanice, většina jich patří magistrátu. „Snažíme se, stejně jako město, zastávky, které to potřebují postupně opravovat i zastřešovat,“ uvedla k vylepšování situace mluvčí.

7. Autobusy do obchodních center

Většina cestujících v Liberci je s městskou hromadnou dopravou spokojena a nic by neměnili. Líbí se jim i autobusy do obchodních center zdarma. „Zajímalo by mne, jestli tahle služba vydrží i nadále,“ zeptal se i za ostatní Jiří Matura.

„Linky pět set a šest set jsou čistě komerční. Jejich objednatelem jsou nákupní řetězce, které si sami určují za jakých podmínek a jak často budou vozit zákazníky do svých obchodních center,“ odpověděla na závěrečnou otázku Poršová.