Veterány na prahu další sezony: sběratelé otevírají garáže a leští kapoty

Berounsko je na veteránisty bohaté. Týdeník Sedmička navštívil ty, kteří historický model nevlastní pro image, ale kteří se svým veteránem „žijí“.

Veteránský průkaz může mít auto starší pětadvaceti let. Letopočet ale není jediným hlediskem, podle kterého se veterán cení. Nejhodnotnější je vždy hlavně unikát vyrobený jen v několika kusech.

Reklama dědečkovi

Historická auta českých značek sbírá už od svých patnácti let Zdeněk Žáček z Mořiny. „Mám patnáct vozů a dvanáct motorek,“ vypočítává Žáček. Snem každého milovníka aut je podle něj bugatka. „Ale není reálné, že bych si ji pořídil. Rozšiřování vozového parku už neplánuji. Teď je třeba auta udržovat,“ tvrdí Žáček s tím, že je to časově velmi náročné. Mnoho času tak nemá ani na spanilé jízdy, které veteránisté pravidelně pořádají. „Moc nejezdím. Teď se ale chystám do Prahy, protože to není daleko,“ říká Žáček. Čestné místo v jeho sbírce zaujímá vůz Aero 30 Kabriolet. „Získal jsem ho v patnácti letech jako svůj první kus,“ vysvětluje Žáček. Výjimečný vztah má i k náklaďáku Praga Piccolo, který si nechal zrenovovat. „Přesně takový měl i můj dědeček, obchodník. Nechal jsem tam proto nastříkat i jeho reklamu,“ říká muž, jehož auto bude k vidění v Muzeu obchodu. Žáček ho chce otevřít v Karlštejně.

Cestovatelka Ťapina
František Valšuba z Řevnic projel se svou stařičkou Tatrou 11 z roku 1924 už desítky zemí. V roce 1974 v ní křižoval tehdejší Sovětský svaz. „Jel jsem po stopách velké ruské jízdy spolehlivosti,“ vzpomíná Valšuba. O čtyři roky později se se stejným vozem zvaným Ťapina vydal na Aljašku. Tuto cestu zaznamenal v autě téhož typu kolega cestovatel Miloslav Urban v knize Nesmrtelných 12 HP.
O tom, že tatra „Ťapina“ projela mnoho zemí světa, svědčí i samolepky na kapotě. „Od roku 1974 jsme najeli 183 tisíc kilometrů,“ tvrdí v pořadí šestý majitel auta Valšuba s tím, že neustále obdivuje jeho spolehlivost.
K autu má výjimečný vztah. Získal ho od matky kamaráda z Letů, který tragicky zahynul. Teď se chystá na sezonu. „Nezbývá než auto naleštit sidolem a vyrazit jako tradičně nad Srbsko,“ dodává Valšuba.
Někdo sbírá známky, jiný odznaky. Záchranář Bořek Bulíček zase propadl sanitkám. Modelů záchranářských aut vlastní na sedm stovek. Ve svých garážích má ovšem i skutečné historické sanitky. Jeho největší chloubou je Škoda 1201.

Vyplavala z povodně

„Našli ji někde na Šumpersku ve stodole při povodních. Ihned jsem vzal vlek a jel jsem pro ni. Aniž bych ji předtím viděl,“ vzpomíná Bulíček. Pak ji tři roky s kamarády dával dohromady. „Je to záchranková verze, ty byly prodloužené,“ říká Bulíček, který s vozem najel přes čtyři tisíce kilometrů. „Tohle auto všichni znají ze seriálu Sanitka nebo z filmu Sestřičky,“ vysvětluje Bulíček. I jeho vůz už se několikrát blýskl před kamerami. Naposledy v seriálu Vyprávěj. „Nikdy bych ho neprodal. Pro mě má nesmírnou cenu,“ dodává provozovatel soukromé záchranky.

Luxusní pragovka

Praga Grand s řadovým osmiválcem a centrálním mazáním patřila k tomu nejluxusnějšímu, co kdy značka nabízela. Přední sedadla byla potažená krokodýlí kůží a vozidlo bylo vybavené zvukofonem. Robert Příhoda jej pro své Automuzeum Praga ve Zbuzanech získal před třiceti lety. „Přivezli jsme ho z Moravy, vlastnili jej tři lidé najednou a bylo v dezolátním stavu. Renovace se povedla a za tu práci tenhle kousek rozhodně stál,“ říká Příhoda. Je provozovatelem muzea, které má ve sbírce na devět desítek aut značky Praga. „Sbírku doplňují dokumenty a psané materiály v počtu 249 086 kusů,“ pokračuje sběratel, v jehož kolekci je i auto Praga Lady z roku 1936, kterým se vozila prvorepubliková herečka Lída Baarová.

Autodopravce i sběratel

Tomáš Chalupecký zdědil po svém otci Miloslavu nejen rodinnou firmu s autodopravou, ale také vášeň pro historická vozidla. Zatímco Tatru 603 z titulní strany nechal kompletně zrestaurovat, Tatra 57 B k němu, jak říká, přišla sama. „Koupili jsme ji s bratrem od jednoho Švýcara, který se odsud odstěhoval. Patří k těm cennějším autům, která máme,“ říká čtyřicetiletý Chalupecký, který v Jarově nad Berounem shromažďuje vzácné kusy, aby mohl otevřít muzeum. Ve své sbírce má kromě jiného také prototyp škodovky, který je podle všeho jediným exemplářem na světě. „Právě před několika dny jsme dodělali zajímavý model Tatry 603 a chystáme se na další renovace. Potřebovali bychom více místa a více času. S veterány se nesmí pospíchat,“ řekl Chalupecký.