Vlastnoručně vyrobeným letadlem chtějí bratři vyrovnat rekord | E15.cz

Vše o vizionářích

Vše o vizionářích Vstoupit do speciálu

Vlastnoručně vyrobeným letadlem chtějí bratři vyrovnat rekord

Bratři Sklenářovi chtějí se svou Tatrou T-101 zopakovat historický let z roku 1938.

Dvojčata Jiří a Ivo Sklenářovi z Ostravy si v šestačtyřiceti letech splnila část svého snu. Podle dokumentace nalezené v opavském Zemském muzeu postavili kopii historického letounu. Jsou tak majiteli jediného experimentálního letadla Tatra T-101, které původně vzniklo v kopřivnické Tatře už v roce 1938. Teď se připravují zopakovat i tehdejší neuvěřitelný rekord.
„Za necelých sedmadvacet hodin doletěli letci bez zastávky více než čtyři tisíce kilometrů z Prahy do afrického Chartúmu. Chtěli bychom stejný let podniknout ještě letos, kdy slaví letectví v Česku sto let,“ prozradil společné plány Ivo Sklenář, který usedá do kokpitu obřích dopravních letadel jako kapitán. Jako profesionální pilot už létá dvaadvacet let. V červnu bratři plánují přistát na letišti v Mošnově a v Dolním Benešově, aby se o jejich plánu dozvědělo co nejvíce lidí.

Pět set litrů v nádrži

Příprava letu není nic snadného a dvojčlenná osádka musí myslet i na rizika, která ji mohou cestou potkat. Aby totiž lehké letadlo potažené plátnem uletělo stejnou trasu dlouhou přes čtyři tisíce kilometrů na jeden zátah, poveze s sebou v deseti nádržích pět set litrů leteckého benzinu.
„Sebemenší závada a může být zle. Stačí jen porouchaná radiostanice a znamená to přistát dříve než v cíli. Navíc musíme k letu vybrat období se stálým počasím, takže nejpozději můžeme letět začátkem září. Protože poletíme i v noci, musí být co nejdéle světlo. Takže je nejlepší počítat i s úplňkem,“ vysvětloval Jiří Sklenář, který má jako letecký konstruktér s dvacetiletou praxí na stavbě letadla největší zásluhu. V současné době se oba bratři spolu s kamarády ze Slováckého aeroklubu v Kunovicích snaží s letadlem nalétat co nejvíce hodin, aby bylo v dokonalém technickém stavu. „Abychom s ním mohli vyrazit na severní Moravu, musíme do konce května nalétat aspoň padesát hodin. A taky si vyzkoušet, jak je letadlo spolehlivé, a vychytat všechny chybičky,“ pokračoval Jiří Sklenář.
Ukázal také, za jakých stísněných podmínek budou muset pasažéři v letadle přežít více než pětadvacet hodin. Aby se do letadla vůbec nasoukal, musel si Jiří Sklenář stoupnout na sedadlo a jen velmi opatrně si sedat do úzké kabiny plné různých ukazatelů a přístrojů. Pro případ, že by na palubě vznikl požár, je tam jen malý hasicí přístroj. „Termín letu závisí také na tom, jak rychle se nám podaří získat potřebná povolení jednotlivých zemí, nad nimiž poletíme,“ upozornil Ivo Sklenář. To může trvat několik týdnů.
„Chceme naším letem reprezentovat celou Moravu a Slezsko a budeme rádi za každého sponzora, který by na náš let byl ochoten jakkoliv přispět,“ doplnil.

Dokumenty našli v Opavě

S nápadem sestrojit právě tohle letadlo si oba bratři začali pohrávat někdy počátkem devadesátých let. Už jenom vypátrat, kde je původní dokumentace, byl docela problém. „Po obsazení Československa Němci se totiž výroba stěhovala z Kopřivnice do Zlína, takže dokumentace putovala do Brna. Odsud pak v sedmdesátých letech do Opavy. Jen díky ochotě pracovníků opavského Zemského muzea se nám podařilo dát dohromady asi pětadevadesát procent veškeré dokumentace,“ popisoval Jiří Sklenář. Bratři začali letadlo stavět v roce 1997. Postavili téměř přesnou repliku tehdejšího stroje. S původním motorem, jedinou částí, která z legendárního experimentálního letounu zůstala. „Zapůjčili jsme si ho z Národního technického muzea v Praze,“ informoval Ivo Sklenář s tím, že bez Technického muzea, kopřivnické Tatry, spousty kolegů ze Slováckého aeroklubu v Kunovicích a dalších nadšenců z celé České republiky by se jim letadlo postavit nepodařilo. „Když se o našem nápadu dozvěděl majitel pily, pan Vinař, nabídl nám dřevo na výrobu křídel. Pak jsme přemlouvali kamaráda stolaře, který vyrábí ultralehká letadla, aby nám je udělal. Troufl si na to, až když menších letadel postavil osmdesát,“ líčil Ivo Sklenář.
Kovová konstrukce trupu byla hotová za tři měsíce. Pak ale chyběly prostory, kde by se letadlo s křídly dlouhými třináct metrů dalo smontovat. K tomu si museli bratři pronajmout v Kunovicích hangár. Kompletní letadlo bylo na světě v září roku 2008. Celý další rok trvalo, než získali úřední osvědčení, aby letadlo mohlo létat v dnešním provozu. „Neděláme to pro peníze, ale pro radost a zábavu. Každý, kdo zavítá do leteckého muzea v Kunovicích, si může toto unikátní letadlo prohlédnout,“ uvedl Ivo Sklenář.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!