Výročí Minoru: První premiérou byl Pan Johanes

Šedesát let hraje pro děti v Praze loutková scéna, dnešní divadlo Minor. Změnila se stejně jako její diváci.

Sklenka vína čekala po pátečním představení hry Klapzubova jedenáctka v režii Petra Formana na diváky v divadle Minor. Na 26. února totiž připadlo velké výročí divadla, šedesát let od jeho první premiéry.

„Historicky první premiérou tehdejšího Ústředního loutkového divadla bylo nastudování hry Aloise Jiráska Pan Johanes v režii Jana Malíka,“ řekla Kateřina Lešková-Dolenská z marketingu divadla.

Přípitek ale nebyl jediným připomenutím výročí, dalším je výstava věnovaná uplynulým šedesáti letům loutkové scény. Zájemci ji mohou ve foyer navštívit do konce března.

Stejně jako se za šedesát let mnohokrát změnil název divadla, měnil se i jeho program. Nejdříve mu byla inspirací tvorba sovětského Ústředního loutkového divadla, kdy scéna uváděla hry jako O velkém Ivanovi či Hrdinové severu. Nyní Minor hraje pro celou rodinu.

„Odkláníme se od modelu divadla pro děti jako izolované aktivity v době výuky. Prospívá to nejen dětem a rodičům, ale i hercům, pro které je namíchané publikum novou výzvou a motivací,“ vysvětlila dramaturgyně Petra Zámečníková.

Ve většině inscenací hraje živá kapela, diváci najdou v Minoru představení s maskami, monstrózními objekty, stínovým divadlem, projekcí či animovanými filmy.

V sobotu 27. března mohou například rodiče s dětmi navštívit scénické čtení a zároveň křest knihy Miloše Kratochvíla Strašibraši z nakladatelství Mladá fronta.

Příběh dvou strašidel, která neuměla strašit, upravila a režírovala Apolena Vynohradnyková. Ta se věnuje i divadlu pro neslyšící. Minor v její režii uvedl třeba inscenaci Pod hladinou ticha.