Výstava nahlíží za kulisy

Nahlédněte v Západočeském muzeu do dílny scénografům.

Divadlo lze hrát bez kulis a rekvizit, jen na prázdné scéně, ale i přes sebebujnější fantazii bude takovému kusu něco scházet. Zkrátka kulisy a výprava vůbec jsou důležitou částí každého představení. Západočeské muzeum nabízí výstavu nazvanou Na scénu!, na níž se návštěvník seznámí s tvorbou scénografů od počátku plzeňského divadelnictví až po současnost.

Špičky prošly Plzní

„Je to nesmírně zajímavé, protože tu vidíte, jak bohaté vyjadřovací prostředky scénografie má,“ poznamenává ředitel plzeňského divadla Jan Burian a zdůrazňuje, že se ve scénografii odráží vývoj umění i divadla jako takového a že některé postupy se s léty vracejí. Podobně jako se říká o hercích, že každý významný prošel Plzní, dá se totéž říci i o scénografech.

„Spolupracoval s námi Josef Svoboda, což je asi nejslavnější světový scénograf, ale i František Tröster, jeden ze zakladatelů moderní scénografie. Vážíme si i Vladimíra Hellera, který tu má rovněž řadu prací,“ vypočítává Jan Burian a hned dodává, že tu jsou zastoupeny i špičky současné české scénografie, jako je třeba Karel Glogr či Ivo Žídek. Kolem něj na stěnách visí kresebné návrhy scén inscenací legendárních i dávno zapomenutých.

Nechybí ani makety, které scénografové také připravují. Divadlo nezatajilo ani budovatelské, režimu poplatné inscenace z padesátých let, neboť i ty měly mnohdy kvalitní výpravu. „Velká řada zajímavých návrhů leží ještě v muzeu – ale nikdo už neví, kdo je jejich autorem a k jaké inscenaci patřily. To už nikdy nikdo nedá dohromady a je to škoda. Jsou to velmi krásné návrhy,“ dodává výtvarník Jaroslav Zapletal. Ten byl scénografem plzeňského divadla v šedesátých letech.

Vzpomínky ožívají

I Jaroslav Zapletal má na výstavě své práce. „Tohle je Zpěněný kůň, inscenace, kterou už dnes nikdo nezná. Ale na Rhapsody in Blue vzpomínám rád. Šlo o balet a vymysleli jsme si, že koncertní mistr bude hrát na klavír přímo na jevišti a tanečníci budou tančit kolem něj,“ vzpomíná před návrhy svých výprav.

Pak se zastaví u dalšího svého „dítka“: Voskovcovy a Werichovy Pěsti na oko. „Tam šlo především o uchopení základní koncepce a hlavně mít na paměti, že to nebude hrát Voskovec s Werichem, ale Jaroslav Heyduk a Rudolf Kutílek,“ vysvětluje Jaroslav Zapletal. Výstava Na scénu! potrvá až do konce září.