Výzva z Přerova: Plachtu, nebo peníze
Přerov / Bez plachty na korbě nám po městě nejezděte, nechceme dýchat popel nebo písečný prach, vzkazují přerovští radní řidičům nákladních aut a jejich šéfům. Přerov se v lednu stal prvním městem v republice, které přijalo takzvanou zaplachtovací vyhlášku. Ne všichni přepravci si ale z ní dělají těžkou hlavu.
„Denně míjím auta, která plachtu nemají, a nikdo je nekontroluje. Zajímalo by mne, jestli tím opatřením chtěli mít radní u lidí tučné plus, nebo nám opravdu hodlají chránit zdraví,“ pochybuje Petr Navrátil z Přerova. Zároveň mu není jasné, jak může město vyžadovat třeba po řidičích z Polska či Německa, aby ctili místní vyhlášku, o níž nemohou nic vědět.
Kontrol bude víc
Pavel Chlápek z přerovského Dopravního inspektorátu však tvrdí, že neznalost nikoho neomlouvá. „Už jsme řešili přestupky dvou řidičů, kteří jeli bez plachty. Protože se teď na jaře začíná stavět, a tudíž je na silnicích i více přepravců stavebního materiálu, určitě se na to zaměříme víc,“ slibuje Chlápek.
Podle Jaroslava Čagánka z odboru životního prostředí, který zaplachtovací vyhlášku připravoval, nejde o nějakou přerovskou schválnost, jak toto omezení vnímají mnozí dopravci.
„Vím, že se jim nelíbí, když musejí před vjezdem do města nasazovat plachtu. Že je to stojí čas i peníze. Ovšem já hájím zdraví bezmála padesáti tisíc Přerovanů, kteří se potýkají se zhoršeným životním prostředím. Vadí mi, když tu naše děti dýchají prach,“ vysvětluje Čagánek.
V Přerově je v posledních letech polétavého prachu čím dál víc. Vloni překročil povolenou hranici dvaašedesátkrát.
Město je sužované komplikovanou dopravou a ucpanými silnicemi. „Řidiči nemohou Přerov objet, protože nemá obchvat. Všechna auta musejí profrčet městem a každé z nich tu zanechá negativní stopu. Místo vzduchu tu dýcháme sajrajty z výfukových plynů. Mít plachtu na autě je od dopravců nejmenší oběť,“ míní například Marie Slováčková z Přerova.
Majitelé dopravních a stavebních firem ale mají jiný názor. Třeba přerovský autodopravce Petr Kopeček. „Plachty jsem samozřejmě nakoupil. Ale myslím si, že jsou v Přerově mnohem závažnější zdroje znečištění prostředí, na které by se na magistrátu měli zaměřit. Překrývání nákladů nás zdržuje a navíc u větších aut je to pro řidiče nebezpečné. Když má sám vyšplhat na korbu a pokaždé natáhnout plachtu, není to jednoduché,“ konstatuje Kopeček.
Majitel jiné stavební firmy, který nechtěl zveřejnit jméno, upozorňuje, že před vjezdem do Přerova není značka, která by na vyhlášku upozorňovala. Proto je podle něj nehorázné strašit řidiče pokutami. „Obeslali jsme okolo stovky dopravců, stavebních i investorských firem a lomů z okolí, a dali jim včas na vědomí, co chystáme. Ostatní se musejí podívat na stránky města, kde vyhláška je,“ říká úředník Čagánek. Podle něj by ideální stav nastal ve chvíli, kdy by takzvanou zaplachtovací vyhlášku přijala celá republika. Pak by i zahraniční dopravci věděli, že do Česka nemohou vjet bez zakryté korby. „Možná se toho dočkáme. Už se k nám přidala další dvě moravská města, která přijala stejná opatření,“ podotýká Čagánek.
Pokuta dvě stě tisíc
Řidiči, kteří vjedou do Přerova bez plachty na korbě, mohou dostat pokutu. Firemní řidič až dvě stě tisíc korun, „normální“ třicet tisíc. Kromě republikových policistů mohou řidiče stíhat i lidé z celní správy a městští strážníci. Ti ale mají pozici ztíženou.
„Auto nemůžeme zastavit. Ale máme fotoaparáty a kamery, takže můžeme provinění zdokumentovat,“ vysvětluje zástupce šéfa přerovské městské policie Miroslav Komínek.
Vítězslav Mádr z Přerova doporučuje, na kterých místech by měli policisté řidiče kontrolovat. „Všiml jsem si, že konkrétně u nádraží v Husově ulici jezdí na rekonstrukci železnice odkrytá nákladní vozidla. Stejně tak jsem je zaznamenal i v Předmostí u podjezdu,“ upozorňuje Mádr.