Z kusu dřeva vyrobili formuli jedna

Model přerovských studentů byl původně jen kusem dřeva. Teď dosahuje špičkových světových časů.

Už od září šestice studentů z Přerova tvrdě pracuje na vývoji vozu formule jedna. I když je jejich automobil mnohem menší než originály prohánějící se na závodech, může jim pomoct vyhrát a ukázat jejich projekt v dalekém Singapuru. Šestice studentů strojní průmyslovky v Přerově by tak mohla reprezentovat Českou republiku ve finále projektu Formule jedna ve školách.

Do nelehkého boje s fyzikou, aerodynamikou, průmyslovým obráběním, ale i marketingem se pustili Petr Bouchal, Klára Kolářová, Petr Holeček, Ondřej Laušman, Aleš Smékal a Josef Zlámal. Výsledkem jejich snažení je oranžovočerný model monopostu F1, který obrobili z kvádru balzového dřeva. A přitom až na Ondřeje nejsou kdovíjakými fanoušky motoristického sportu.
„Projekt je pro nás výzvou po odborné stránce, i šancí dostat se do Singapuru,“ poznamenal Petr Bouchal, který si týmové partnery vybral podle jejich schopností.

Společně se teď perou s přísnými konstrukčními předpisy, shánějí prostředky od sponzorů, vymýšlejí technické vychytávky i grafiku auta. Museli si rozdělit úkoly, týmová spolupráce je ale zásadní. „Občas se samozřejmě hádáme,“ připustila s úsměvem Klára Kolářová. Nejdůležitější pro úspěch formule je její tvar a aerodynamika. „V počítači jsme navrhli několik modelů a po testování ve virtuálním větrném tunelu jsme vybrali ten nejlepší,“ podotkli mladí konstruktéři. V honbě za ušetřenými setinami vteřin formuli dál zdokonalovali. Vymysleli vlastní uložení osek kol. Snížili odpor auta. Přišli na šetrný způsob, jak model na konci dvacetimetrové dráhy zastavit. A to se formule poháněná bombičkou na sifon řítí sedmdesátkou.Ačkoliv na finále do Singapuru poletí jen ti nejlepší z více než třiceti českých týmů, Přerovští se netají ambicí se tam probojovat. V závodě rozhoduje reakční čas startéra i výsledný čas formule. „Při testování jsme překonali český rekord a takřka vyrovnali světový,“ upozornil na slibný výsledek Petr Bouchal. „V závodě na jednu vteřinu se ale vždycky může stát cokoliv,“ dodal Bouchal.