Za lístek na šalinu Brňané zaplatí mobilem až v létě. Nejvíce v Česku

Cestující brněnskou hromadnou dopravou se v létě dočkají novinky v podobě SMS jízdenky. Bude ale dražší než ve většině měst.

Tu situaci zažil snad každý, kdo nemá v peněžence předplatní jízdenku, které se v Brně neřekne jinak než „šalinkarta“.

Cestující stojí na zastávce, jeho spoj právě přijíždí a automatem na jízdenky propadají drobné. Přestože se člověk snaží mince oškrábat o plechový stroj, ne a ne do něj zapadnout. Vtom se ozve nepříjemný zvuk zvonku, který oznamuje, že se dveře zavírají. Spoj odjíždí a naštvaný cestující buď najde nejbližší trafiku, koupí si předražený lístek u řidiče, nebo pojede další linkou coby černý pasažér.

Nepříjemné pocity, které umocňují myšlenky na pozdní příchod do práce či důležitou schůzku, by měly být za pár měsíců jen vzpomínkou. Vedení brněnského dopravního podniku chce totiž zavést SMS jízdenky. Tedy formu placení jízdného prostřednictvím krátké textové zprávy z mobilního telefonu. Brněnský dopravní podnik se službou přichází jako jeden z posledních přepravců v Česku.

SMS jízdné nicméně bude dražší. Lístek přes mobil vyjde zákazníka na devětadvacet korun.

„Novou službu chceme spustit už o letošních prázdninách s tím, že se v červenci a srpnu doladí případné chyby. Se začátkem nového školního roku by tak placení jízdného formou esemesek mělo být plně funkční,“ slibuje mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová, která potvrdila, že si cestující budou vybírat pouze ze dvou typů jízdenek.

Ten první bude jízdenka na pětasedmdesát minut za 29 korun, s druhým typem může cestující jezdit po Brně čtyřiadvacet hodin a bez koruny ho vyjde na stovku.

Daň za pohodlí

Navrhovaná cena jízdného placeného pomocí „textovky“ z mobilního telefonu se zdá vysoká především těm, kteří nejedou z bodu A do bodu B tak dlouho.

Ostatně časově nejdelší jsou v Brně okružní autobusové linky 44 a 84, které městem projedou z konečné na konečnou za třiašedesát minut. Tedy podle jízdního řádu. Jen málokdo by se však nechal autobusem vozit po městě, aniž by vystoupil na stejné zastávce, kde před více než hodinou nastoupil.

„Připadá mi to, jako bych si měl koupit celý chléb, i když vím, že ho sním jen půlku,“ glosuje ceník například Jiří Svoboda, který jezdí do zaměstnání z Líšně do Horních Heršpic. A i když musí jednou přestupovat, zvládne cestu do práce za necelých padesát minut, na což mu stačí jízdenka za 25 korun.

„Fakt ale je, že si někdy jízdenky zapomenu koupit do zásoby a pak musím zaplatit o deset korun víc, protože mi lístek prodá řidič. Na druhou stranu ale nechápu, proč bych měl za SMS jízdenku připlácet mobilnímu operátorovi. Cena by přece měla být zahrnutá v marži. Vždyť i trafikanti z prodeje jízdenky mají nějakou korunu a nemusí si na ceně přirazit,“ přemítá Svoboda. S argumentem cestujícího vedení dopravního podniku nesouhlasí. „Jízdenka je o patnáct minut delší, přestože bude stát jen o čtyři koruny víc. Pokud by si cestující koupil čtvrthodinovou jízdenku zvlášť, zaplatí za ni dvacet korun,“ počítá Škrancová, a poukazuje tím na skutečnost, že cestující nemusí na SMS jízdenku jet pouze tam, ale i zpátky. Pokud mu tedy mezi vyřizováním nejrůznějších záležitostí nevyprší čas.

Vyšší cena nevadí ani marketingovému specialistovi. „Vyšší cena za SMS jízdenku je jakási daň za pohodlí,“ říká marketingový manažer Filip Ulík. Podle něj má SMS jízdenka jinou cílovou skupinu než pravidelné cestující. Ti si ostatně nekupují ani jízdenky papírové a volí formu jízdenek měsíčních, čtvrtletních nebo ročních.

„Když ale jede někdo tramvají jednou za čas a ani neví, jaký je zrovna platný tarif, je pro takového člověka SMS jízdenka nejjednodušší řešení,“ domnívá se Ulík.

Rád si ji koupím

Slova marketingového specialisty potvrzuje Alexandr Vavřík. Muž, který se v Brně narodil, léta žil, ale pak se odstěhoval na venkov a do centra města dojíždí jen zřídka. „Kvůli obchodním záležitostem se do Brna dostanu tak jednou dvakrát za týden. Zaparkuji ve Vaňkovce a pak jdu, jako vždycky, do trafiky, kde si koupím několik čtvrthodinových jízdenek. Ty mi totiž na krátké vzdálenosti bohatě stačí. Už se mi ale párkrát stalo, že jsem neměl drobné a trafikantka zrovna neměla zpátky za tisícovku. Musel jsem jet načerno a necítil jsem se dobře. V tu chvíli jsem nadával, proč Brno jako druhé největší město nemá už dávno SMS jízdenky,“ vypráví Vavřík. Jeho povzdech nad chybějící službou je o to silnější, když právě za parkování v obchodním centru textovou zprávou zaplatit může.

Dvojice navrhovaných SMS jízdenek ovšem není definitivní. „Do konce letošního roku bude placení jízdenek přes mobilní telefon ve zkušebním provozu. Jestliže bude od cestujících poptávka po dalších typech jízdenek, budeme o nich uvažovat,“ tvrdí generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Další druhy jízdenek jsou však otázkou budoucnosti. V této chvíli je situace taková, že dopravní podnik teprve vypsal na zajištění SMS jízdenek výběrové řízení. O tendr je mimořádný zájem, protože z ceny jízdného „žije“ nejen městská firma, ale i operátor a provozovatel. A nejde o malé částky, což se projevilo například v Praze, kde při nákupech SMS jízdenek „proteče“ tři sta milionů korun ročně. Dopravnímu podniku hlavního města Prahy ale zbude z její ceny pětasedmdesát procent.

Z „lístku“, který tedy stojí 32 korun, si operátor a provozovatel rozdělí osm korun. „Denně se takových jízdenek prodá zhruba třicet tisíc,“ potvrzuje Sedmičce Aneta Řehková z pražského dopravního podniku s tím, že prodej má neustále stoupající tendenci. Pokud se tedy ponechá stejná matematická rovnice, přijdou si firmy zajišťující SMS jízdenky denně na necelý čtvrtmilion. Za rok je to ovšem bezmála devadesát milionů korun, což je cena, za kterou by dopravce mohl pořídit například devět nových nízkopodlažních autobusů. Nevýhodným podmínkám či vyvádění částek do pofiderních daňových rájů, jak v Praze v podobě sedmnácti haléřů z prodané jízdenky zajišťuje neznámé firmě na Panenské ostrovy právní kancelář Šachta & Partners, chce vedení brněnského dopravního podniku přísnějším tendrem předejít. „Veškeré podrobnosti o výběrovém řízení zveřejníme na našich webových stránkách, takže nelze ani na chvíli pochybovat, že by nebylo průhledné. Podmínky si tak může kdokoliv zkontrolovat,“ říká Škrancová.

Zájem o průhledný systém mají ostatně i společnosti, které o provozování SMS jízdenky usilují. „Nechceme, aby po spuštění systému média neustále spekulovala, jako nyní v případě jiných měst, kolik z vybraných peněz odchází nestandardním způsobem na zahraniční účty neznámých vlastníků. Nebudeme se proto bránit zveřejnění všech podmínek provozování služby,“ zdůrazňuje Karel Sasín, jednatel společnosti Axima, která se o provoz jízdného uchází. I přes poslední skandál s vyváděním peněz za jízdenky je vedení pražského dopravního podniku se službou navýsost spokojené. Kromě toho, že se snížily náklady na tisk papírových jízdenek, o které je rok od roku menší zájem, zmenšil se počet pasažérů, kterým se za jízdu Prahou nechtělo platit.

Méně jízd načerno?

„Navíc se nám díky SMS jízdence podařilo získat nové platící cestující městskou hromadnou dopravou. Průzkumy dokonce prokázaly, že sedmdesát procent uživatelů SMS jízdenky se rekrutuje z takzvaných nedobrovolných černých pasažérů, kteří by rádi cestovali se zaplaceným dokladem, ale distribuční síť jim to neumožňovala,“ říká Řehková.

S úbytkem černých pasažérů počítají také revizoři v Brně. A vykutálencům, kteří si myslí, že kontrolory rychlým posláním textové zprávy oblafnou, vzkazují, že jsou na omylu.

„Revizoři budou mít zařízení, které platnost jízdenky ověří. Bude se jednat o přístroj na bázi chytrého mobilního telefonu, který zjistí unikátní kód, jímž bude SMS jízdenka opatřena. Žádnou jízdenku navíc nelze použít dvakrát,“ tvrdí Sasík.

Nakupování papírových jízdenek také bude brzy „out“, jak říkají lidé zabývající se módními trendy. Ve všech městech, kde mohou cestující zaplatit hromadnou dopravu pomocí SMS jízdenky, totiž klesá prodej jízdenek papírových.

V Brně se předpokládá, že by mobilem mohlo platit až osm tisíc lidí denně. „Pokud by byl zájem ještě větší, zřejmě by se zrušil prodej jízdenek u řidiče,“ plánuje šéf dopravního podniku Havránek.

SMS JÍZDENKY V ČESKU

• SMS jízdenka zatím funguje v sedmi městech České republiky.

• Nejlevnější jízdenka je v Hradci Králové, která stojí 18 korun a cestující s ní může jezdit 45 minut.

• Nejdražší je naopak v Českých Budějovicích, kde za 30 minut zaplatí lidé 25 korun.

• V Praze stojí 30minutová SMS jízdenka 24 korun, v Plzni 20 korun.

• V Liberci za základní jízdenku, která je na 60 minut, zaplatí cestující 22 korun.

• Sedmdesát minut může člověk jezdit po Ostravě, zaplatí za to 27 korun.

• Hodinová SMS jízdenka po Ústí nad Labem vyjde na 18 korun.

• V Brně si od léta zaplatí cestující za 75 minut 29 korun, nebo 99 korun v případě, že si zvolí čtyřiadvacetihodinovou platnost.