Zácpy už i na cyklostezce

Cyklostezku podél Svratky navštěvují tisíce lidí denně. Sčítání ukázalo, že bývá vytíženější než nejoblíbenější cyklostezka v Praze.

O cyklostezku lemující břeh Svratky k nákupním centrům na jihu Brna je takový zájem, že to na ní občas vypadá jako při dopravní zácpě. „Počítadlo u obchodního centra Avion v neděli 25. dubna napočítalo rekordních 7147 průjezdů v obou směrech,“ uvedl Luboš Kala z Nadace Partnerství, která měření provádí.

Pro porovnání – na nejoblíbenější pražské cyklostezce na břehu Vltavy v Podolí napočítal přístroj vloni v dubnu nejvíce 3700 cyklistů, in-line bruslařů i pěších za den. V Brně u Avionu jich loni v dubnu zaznamenal až 5600. „Stezku kolem Svratky si užiji jen přes týden. O víkendu je to spíš trápení,“ říká pětapadesátiletý cyklista Stanislav Nejedlý.

Na stezce u Avionu ve směru do Brna napočítal redaktor Sedmičky v teplém sobotním odpoledni 29. května za jednu hodinu 176 cyklistů, 146 in-line bruslařů, 40 chodců a 12 kočárků. „O stezku je velký zájem, což přináší občasné nehody a konflikty bruslařů a cyklistů,“ uvedl Kala. Právě in-line bruslaři v posledních letech cyklostezky doslova zaplavili. „Boom nastal před čtyřmi lety. Letos nám nepřeje počasí, ale i tak prodeje rostou,“ uvedl prodavač bruslí Aleš Vepřek z obchodu Helia Sport.

Stezka také není občas dost široká. „Zvlášť bruslaři jezdí hodně zeširoka,“ myslí si Nejedlý. Situaci by měly vyřešit ovály jen pro bruslaře. Ti už krouží v novém parku u Olympie a vedení Brna pro ně další plánuje. Už letos na podzim se bruslaři svezou na oválu u baseballového stadionu v Komárově. Více

Cyklista: In-line bruslaři obsadili cyklostezku

Kvůli davu in-line bruslařů i cyklistů by Darek Galle na cyklostezku z Komárova k obchodnímu centru Olympia své děti na projížďku určitě nevzal. Přeplněná cyklostezka je podle něj nebezpečná. Devětatřicetiletý šéf občanského sdružení Brno na kole kolo využívá hlavně jako dopravní prostředek, na kterém jezdí do práce nebo vozí děti do školy.

Jak se vám jezdí po Brně? Na kole denně ulicemi města ujedu až třicet kilometrů. Je to nejrychlejší dopravní prostředek ve městě. Jezdilo by se mi lépe, kdyby cyklisté mohli do pěších zón a směli chodníky sdílet s pěšími. Pro cyklisty má Brno velkou výhodu – ať vyjedou na kteroukoli světovou stranu, kousek za městem je příroda. V poslední době je ale problém v tom, že jsou některé cyklostezky přeplněné, protože výrazně přibylo in-line bruslařů. Rozhodně se ale nedá říci, že na stezkách bruslaři nemají co dělat. Třeba stezka podél Svratky je zkrátka atraktivní prostor, který všichni přirozeně využívají.

Myslíte si, že panuje v Brně mezi in-line bruslaři a cyklisty vzájemná nevraživost? Mezi některými ano, hlavně na cyklostezkách podél břehů Svratky, méně Svitavy. Bruslaři, kteří zbytečně využívají dopravní stezky ke sportu, totiž při jízdě zabírají na stezce hodně místa na úkor cyklistů. U lidí, kteří se teprve bruslit učí, navíc člověk těžko odhadne jejich směr jízdy.

Po stezce ale jezdí přece i zkušení bruslaři. Ti zase jedou rychle a jsou hodně rozmáchlí. Na přeplněné stezce tak hrozí nebezpečí jak bruslaři, tak i ostatním. Vypravit se s dětmi na cyklostezku k Olympii, to je sebevražda. Obecně ale nezáleží, jestli člověk jede na kole, nebo bruslích – když není tolerantní, tak na jeho chování doplácí i ostatní.

Kde by tedy měli in-line bruslaři sportovat? Brusle používá jako dopravní prostředek opravdu málokdo. In-liny slouží hlavně k rekreaci, bruslaři většinou po cyklostezce jezdí tam a zpět. Ke sportovnímu vyžití jim bohatě stačí okruh, kde si odjedou své kilometry. Třeba nový okruh u nákupního centra Olympia.

Vadí vám, že bruslaři často jezdí k cyklostezkám autem? Třeba u cyklostezky z Obřan do Bílovic nad Svitavou je to problém. Bruslaři auty, kterými se ke stezce dopraví, zahlcují dříve klidnou Babickou ulici. Navíc je možné, že tam kvůli cyklostezce vznikne parkoviště, což je absurdní. Vyasfaltovat jedinou stezku, která vede směrem do Bílovic, nebylo šťastné. Pro chodce a maminky s kočárky je dnes tato tradiční procházková trasa kvůli rychlosti cyklistů i bruslařů nepřístupná.

Přistupuje vedení Brna k cyklistům a in-line bruslařům rovnocenně? Bruslaři jsou zvýhodněni. Je to vidět třeba, když pořádají jízdu městem, kterou primátor Roman Onderka podporuje. Takovou podporu cyklisté nemají. Je to asi tím, že cyklisté po magistrátu stále něco chtějí. Třeba povolení kol v pěších zónách nebo sdílené chodníky. Pan Onderka má cyklisty za obtížný hmyz ve městě.

Myslíte si, že se situace cyklistů v Brně zlepší? Možná by pomohlo, kdyby se cyklisté dohodli, že budou jezdit hlavně po Kolišti a úplně ho zahltí. Jako in-line bruslaři zaplnili komárovskou cyklostezku. Pak by si vedení město cyklistů všimlo a začalo řešit jejich potřeby.

Jezdíte na in-line bruslích? Brusle mám, ale svezl jsem se na nich jen třikrát. Když chci relaxovat, projdu se s dětmi lesem.

Bruslař: Pro cyklisty je tu stezek dost

Cyklostezka táhnoucí se od haly Rondo k nákupnímu centru Olympia je jedinou trasou, kde může stavbyvedoucí Petr Novotný trénovat na in-line bruslích. Jednačtyřicetiletý Novotný je členem brněnského týmu Black Ice, který se účastní závodů v rychlostním bruslení.

Proč in-line bruslaři jezdí hlavně po cyklostezce podél Svratky? Protože má jako jedna z mála dost kvalitní povrch pro bezpečnou jízdu na bruslích. Na stezce z Obřan jsou často spadlé větve nebo je navlhlá. Stezka podél Svitavy není souvislá. Cyklisté by si měli uvědomit, že mají o dost více tras, na které mohou vyjet. I takové, které nemají dokonalý povrch a bruslaři se na nich nesvezou.

Využíváte bruslařský ovál u Olympie? Nebavilo by mě jezdit pořád dokola. Ovál u Olympie by spíše měli využít lidé, kteří se na bruslích učí. Je ale jasné, že ani pár, který si na bruslích vyrazí na projížďku s kočárkem, nechce jezdit jen dokola. Na cyklo- stezce k Olympii je navíc hodně možností k občerstvení. Na doporučení cyklistů lze namítnout, že i oni můžou kroužit na nevyužitém velodromu.

Myslíte si, že bruslaři zabírají na cyklostezce místo cyklistům? Je pravda, že bruslař při jízdě zabere více místa. Ale pokud jsou cyklista i bruslař rozumní, bez problémů se vyhnou. Naopak mě zaráží cyklisté, kteří mají drahá kola, dresy a na šesti kilometrech stezky je za hodinu potkám šestkrát. Lítají tam a zpět, přitom můžou jet třeba do Kuřimi.

Měl jste někdy potyčku s cyklistou? Jeden cyklista mi přejel brusli, takže jsme se pohádali. Závodní brusle totiž stojí i třicet tisíc korun. Často se stává, že si se mnou při tréninku dávají cyklisté závod, ale většinou odpadnou. Průměrná rychlost na bruslích je asi pětatřicet kilometrů v hodině.

Kdo podle vás dělá na cyklostezce největší problémy? Jednoznačně rekreační cyklisté, kteří často jedou vedle sebe a povídají si. Navíc nemají odhad potřebné rychlosti k předjíždění a ohrožují jezdce v protisměru. Nechápu ani bruslaře, kteří za sebou táhnou malého psa na obojku. Co z toho to zvíře má? Jednou mě vyděsil bruslař, který měl na hrudi asi půlroční dítě, nechci domýšlet, co by se stalo, kdyby upadl.

Kdy chodíte trénovat? V sobotu a neděli v osm hodin ráno, to je na cyklostezce nejméně lidí. V deset dopoledne přijedou první pelotony cyklistů, potom přijdou rodiče s kočárky a pejskaři.

Co byste doporučil začátečníkům na bruslích? Aby se neučili jezdit na cyklostezce, kde všem překážejí. Dobré je navštívit školu in-line bruslení. V Brně je spousta míst pro první krůčky, třeba velká parkoviště. Na bruslích bych určitě nešetřil a investoval alespoň dva a půl tisíce do modelu s hliníkovým nožem, který vydrží.

Jezdíte k cyklostezce autem? Často není jiná možnost. Navíc by nebylo příjemné po ježdění cestovat zpocený tramvají. Dříve jsem na cyklostezku jezdil na kole s bruslemi v batohu, ale to jsem řešil problém, kam zamknout kolo.

Boom in-line bruslení vypukl před čtyřmi lety. Jak dlouho jezdíte? Na kolečkových bruslích už asi deset let, tehdy jsem potkával jen dvě desítky bruslařů. Rychlostnímu bruslení se věnuji čtyři roky.

Jezdíte na kole? Kolo mám, ale nemám na něj čas.