Zelená vlna? Jen když má řidič štěstí | E15.cz

Zelená vlna? Jen když má řidič štěstí

Plynulý průjezd Ovčáreckou ulicí v Kolíně do práce? Kdeže. Semafory řidiče většinou nemilosrdně zastaví.

Zelená vlna. Nebo-li seřízení několika semaforů na křižovatkách jdoucích v krátkém sledu po sobě, které má zajistit plynulou dopravu. Zelená vlna měla fungovat i v Kolíně. Řidiči však lamentují, že nic takového na frekventované výpadovce z města směrem k dálnici a automobilce TPCA není. Potvrdil to
i test týdeníku Sedmička.

Čtyřmi křižovatkami řízenými semafory na hlavní silnici z centra Kolína projedou řidiči plynule jen s dávkou štěstí. Ve směru z centra k automobilce nezastaví červená řidiče jen jednou za sedm projetí. Alespoň podle testu redaktorů Sedmičky.

Při cestě do centra jednou za čtyři cesty. Přibrzdit však musí řidič dodržující předepsanou
rychlost pokaždé.

„Obzvlášť ráno, když jedou lidi do práce, se stojí skoro na každých světlech. Člověk s tím musí počítat a prostě vyjet dřív,“ říká David Srb, který denně jezdí do TPCA. V továrně je zaměstnáno více než tři a
půl tisíce lidí.

Buď to vyjde, nebo ne

Drahocenné vteřiny mohou chybět i vozidlům záchranné služby. „I když jsou kolony jen malé, pomalejší to rozhodně je. Kdyby zelená na semaforech navazovala, jízda by byla rychlejší i bezpečnější,“ tvrdí jeden z řidičů záchranky, který nechtěl být jmenován.

Kolínská radnice investovala do nových semaforů skoro tři a půl milionu korun. Jiří Jeřábek z odboru dopravy však v (ne)plynulosti dopravy velký problém nevidí. „Úsek je dlouhý 935 metrů. Pro obousměrnou koordinaci v takové délce a se čtyřmi semafory je to oříšek,“ vysvětluje absenci „zelené
vlny“.

„Každý řidič jede jinak rychle. To nejsme schopní ovlivnit. Buď koordinace vyjde, nebo ne,“ dodává úředník.

Jeho kolegové z Prahy však řídí o dost složitější soustavy semaforů. Například pražská magistrála je s kolínským kilometrem a čtyřmi semafory nesrovnatelná.

„Složité soustavy křižovatek řídí inteligentní dopravní centrály. Taková by se v Kolíně asi nevyplatila. Přesto jde podle jedné centrální křižovatky seřídit dalších až dvacet semaforů,“ tvrdí Daniel Žalud z firmy Eltodo, jež se stará o plynulost dopravy v Praze.

Instalace semaforů měla kromě jiného usnadnit výjezd autobusové linky číslo 3 z Okružní ulice. Dalším městským autobusům, které jezdí do automobilky, však semafory průjezd spíš zkomplikovaly.

„Nic není ideální. Stále se hledá optimální načasování. Zvlášť když je velký provoz aut a autobusů z TPCA, je čekání na semaforech problém,“ uvedl Jindřich Poláček, ředitel východočeské pobočky firmy Veolia Transport, jež v Kolíně zajišťuje hromadnou dopravu.

Současné nastavení semaforů má mezi řidiči i zastánce. „Konečně se dá lépe vyjet z Okružní ulice na hlavní,“ řekl Tomáš Litera.

O výhodách pro chodce ovšem pochybuje. „Časový interval na přechodu je tak dlouhý, že by člověk silnici přešel rychleji i bez čekání na zelenou,“ tvrdí Litera.

Zapravdu mu dává i ředitelka 6. základní školy Olga Pešoutová. „Pro děti je přechod se semaforem bezpečnější. Jen bychom uvítali kratší interval,“ říká ředitelka školy, kolem které denně projedou tisíce aut.

Dopravní policisté ještě nedokážou odhadnout, zda semafory Ovčárecké ulici prospěly. „Zatím neměly vliv na nehodovost, plynulost provozu ani na dodržování rychlosti,“ tvrdí policejní mluvčí Petra Čimová.

V lednu a v únoru 2008 se na křižovatce ulic Ovčárecká a Okružní staly dvě nehody, vloni ani letos ve stejném období žádná.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!