Ženy a business: nastal čas bořit stereotypy!

.

. Zdroj: makeup.cz

S každým rokem počet žen v řídících pozicích roste. Můžeme směle hovořit o pozitivních změnách ve společnosti, o rovnosti mužů a žen. V čem vlastně spočívá tajemství úspěšné byznysmenky?

Podnikání se dlouhá léta bralo čistě jako pánská záležitost. Situace se začala měnit v druhé polovině minulého století v USA a v některých zemích na západě Evropy. Začátek tohoto procesu byl způsoben především tím, že vědeckotechnický pokrok a nástup postindustriální společnosti vyvolali transformační procesy v ekonomice a rychlý rozvoj sektoru služeb. Podobné procesy se začaly uskutečňovat i v genderových rolích a souvisejí s masivním vstupem žen na trh práce. Ta je v porovnání s minulým století velmi vysoká.

Většina problémů, které musí ženy v podnikání překonat, souvisí právě s genderovými stereotypy. Nejčastěji zní:

Podnikání není pro ženu. Slovo podnikání znamená určitou činnost vymezenou zákonem, a to bez ohledu na pohlaví. Řídit podnik není lehká věc, ale existuje mnoho žen, které to dokážou opravdu excelentně.  .. | makeup.cz

Existence “mužského“ a “ženského“ podnikání. Je pravda, že u spa salonů, květinářství a obchodů, které nabízí parfémy pro ženy nebo dekorativní kosmetiku asi podvědomě na vedoucí pozici očekáváte ženu, ale ani tohle “pravidlo” není stoprocentní. Podle průzkumů je nejvyšší počet žen ve vedoucích pozicích v členských státech EU ve školství a zdravotnictví (více než 60 %), nejmenší ve stavebnictví, hornictví atd. Na druhou stranu stále existuje mnoho příkladů, kdy žena dosáhne velkých úspěchů v IT, strojírenství a podobně. Stovky úspěšných žen v těchto oblastech jsou důkazem. 

Ženy nemohou být dobrými ředitelkami. Stereotyp, že ženský model řízení je méně efektivní, se objevuje často. Důvodem má být zvýšená emocionální citlivost žen, mnoho vědeckých studií ale takovou teorii vylučují.

Ženy po celém světě dnes bourají stereotypy a svým příkladem dokazují, že mají vše, aby se mohly stát úspěšnými podnikatelkami.