Zlínští herci budou více vidět na televizních obrazovkách
Když si v příštím roce zapnou Zlíňané večer televizi, je dost dobře možné, že v ní zahlédnou některého z herců z jejich města. Na obrazovkách se objeví několik seriálů a filmů, ve kterých dostali příležitost. „Na jaře jsem v brněnském studiu natáčel televizní film Drahá tchyně,“ říká Radoslav Šopík. Kromě něj se ve filmu objeví také dvě jeho kolegyně z Městského divadla Zlín Eva Daňková a Kateřina Králová.
Šopík měl malou roli i ve filmu Lidice režiséra Petra Nikolaeva. Velký prostor pak dostal v hororové sérii Okno do hřbitova, kterou brněnské studio České televize natáčelo letos v létě podle povídek spisovatele Miloslava Švandrlíka. V jednom z dílů hraje miliardáře, který si do krásného domu mezi vinohrady přivede tajemnou manželku.
Režisérem hororových povídek je Vladimír Michálek, který natáčel filmy jako Zapomenuté světlo nebo Je třeba zabít Sekala. Do všech rolí obsadil herce moravských divadel. V povídce Modrá voda hraje také Rostislav Marek ze zlínského divadla.
Když se točí ve Zlíně
„Je to pro herce dobrá zkušenost. Natáčení je ale časově hodně náročná věc, takže pro člověka vytíženého na zlínské scéně to připadá v úvahu jedině o prázdninách. Zlín je daleko, natáčí se hlavně v Praze nebo Brně, a proto to mají třeba pražští herci daleko jednodušší,“ podotýká Šopík.
Výjimkou je, když filmaři pracují přímo na Zlínsku. Velkou příležitostí byl seriál Znamení koně, který od loňského podzimu do letošního léta natáčely pro Českou televizi zlínské Filmové ateliéry s režisérem Milanem Cieslarem.
Tady se v nějaké alespoň epizodní roličce objeví po boku známých herců, jako je Richard Krajčo nebo Vilma Cibulková, téměř každý ze souboru městského divadla nebo malé scény.
Podvodníčka a falešného kamaráda hlavního hrdiny si ve Znamení koně zahrál Pavel Vacek. Ten nejraději vzpomíná na televizní seriál z hokejového prostředí Poslední sezona. „Byl to velký zážitek, protože se člověk setkal s nejlepšími hokejisty světa v čele s Jaromírem Jágrem,“ říká Vacek.
Podle něj je filmová práce úplně jiná než divadelní. „Natáčení vyžaduje větší psychické soustředění, vyjádření pocitu a ztotožnění s postavou. Nejde tolik o fyzický výkon a velká gesta jako v divadle. Ve velkém zlínském divadle člověk v poslední řadě hlediště skoro nepostřehne, když herec pohne rukou o půl metru. Kdežto ve filmu je velmi důležitý i pouhý pohled,“ vysvětluje Vacek. Stejně jako ostatní zlínské herce ho baví spolupráce na filmech studentů Filmové školy a Univerzity Tomáše Bati.
Dabuje od dětství
Ještě častěji než Vackovu tvář mohou televizní diváci zaznamenat jeho hlas. Třicetiletý herec dabuje spoustu seriálových postav už od dětství. „Dabing dělám už dvacet let. Namluvil jsem například postavu Hobieho, syna záchranáře Mitche v seriálu Pobřežní hlídka,“ vzpomíná Vacek.
Největší filmové příležitosti má dnes už bývalá herečka městského divadla a držitelka Thálie Petra Hřebíčková. Objevila se v Menzlově snímku Obsluhoval jsem anglického krále, Hřebejkově Kawasakiho růži nebo filmu režiséra Tomáše Řehořka Proměny.
Na obrazovkách se objevují i herci z Uherského Hradiště. Například v seriálu Znamení koně ztvárnil postavu kriminalisty Tomáš Šulaj ze Slováckého divadla. Byl také průvodcem diváků v cestopisném televizním seriálu pro mládež Vzduchoplavec Kráčmera, který letos vysílala Česká televize.