Zpráva společnosti Cebia: na trhu s ojetinami se dějí velké nepravosti

autoservis, ilustrační foto

autoservis, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Společnost Cebia vydala zevrubnou zprávu o prodejích ojetých vozidel za první čtvrtletí roku 2012. Obsahuje opravdu šokující údaje

Pomiňme teď kapitoly o nejprodávanějších značkách (Škoda, Volkswagen, Ford) a modelech (Škoda Octavia a Škoda Fabia). Nechme si na jindy podrobnější rozbor toho, že nejlépe se prodávají tříletá auta a stáří vozového parku u nás je pořád nelichotivých 13,83 let, že 61 % vozidel se prodá za cenu do 150 tisíc korun a že polovina vozů se prodá do 30 dnů. A přejděme k tomu nejdůležitějšímu z celé zprávy - jak se u nás bezostyšně podvádí.

První levá

Počet najetých kilometrů u vozidel 5 a 10 let starých se podle Cebia téměř neliší! Pět let staré vozidlo má průměrně najeto 124 440 kilometrů a deset let staré vozidlo má průměrně najeto 159 312 kilometrů.

Cebia to okomentovala těmito slovy: „Dle průměrného nájezdu by mělo mít 10 leté vozidlo najeto minimálně 250 tisíc kilometrů. Kam tedy v dalších letech zmizí 100 tisíc kilometrů?“

Tento zjevný rozpor jen potvrzuje, co vyplývá z dlouhodobých statistik – 42% ojetých vozidel nabízených k prodeji je „stočených“! U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů se může také cena lišit o desítky tisíc korun.

Malý příklad: na inzertním portálu Sauto.cz byly nabízeny dvě Škody Octavia z roku 2009 (motor 1,4TSI, výbava Elegance). Ta první měla najeto 90 tisíc kilometrů a její cena byla 265 tisíc korun. Ta druhá měla najeto 29 tisíc kilometrů a stála 320 tisíc korun. Rozdíl 55 tisíc korun.

Ročně se podle společnosti Cebia prodá v ČR zhruba 330 tisíc „stočených“ vozidel. Pokud bychom počítali průměrnou škodu na jednom vozidle zhruba 20 tisíc korun, pak by si ročně podvodníci přišli na 6,6 miliardy korun. Jen pro srovnání, ročně se v ČR odcizí vozidla v hodnotě 2,3 miliardy korun.

Stáčení tachometrů je tedy podle těchto hrubých počtů třikrát výnosnější a přitom je u nás stále legální!

Druhá levá

U dvaceti procent všech nabízených vozidel je uváděn jiný rok výroby, nejčastěji se „omlazují“ Škody Octavie.

O tři a více let je „omlazeno“ jedno procento vozidel, o dva roky 9 %, o jeden rok 10 %.

Nejčastěji se falšují data výroby u Škody Octavia (rok výroby 2006), Volkswagenu Passat (2007), Škody Fabia (2001), Fordu Mondeo (1996).

Cenový rozdíl pak může být podobný zhruba tomu jako u vozů se zfalšovanými kilometry.

Třetí levá

Až 18% vozidel, které Cebia prověří detailní fyzickou expertizou, vykazuje známky pozměnění identifikátorů, případně falšování dokladů!

Cebia to okomentovala takto: „Hlavním důvodem 18 % závadových vozidel je skutečnost, že v ČR lze snadno uvést znovu do provozu vozidlo s pozměněnými identifikátory. Evidenční kontrola probíhá pouze vizuálním porovnáním VIN v dokladech s VIN na vozidle. Při kontrole nemá STK povinnost ověřit, jestli VIN je provedeno originální technologií a nedochází k ověření originality jakýchkoliv dalších identifikačních znaků vozidel.“

Čtvrtá levá

16,5% vozidel, u nichž Cebia prověří dokladový původ v zahraničí, je závadových!

8,2% vozidel nebylo nikdy v deklarované zemi původu přihlášeno – ukázalo se, že mají falešné doklady.

4,5% vozidel je v zemi původu stále přihlášeno a existuje reálné nebezpečí existence tzv. „dvojčat“.

2,9% vozidel bylo odhlášeno v zemi původu z důvodu totální havárie (tzv. „wreck car“). 0,9% vozidel bylo v zemi původu evidováno jako odcizené.

K tomu Cebia dodává: „V posledním období stoupá ve výsledcích podíl vozidel, u kterých je podezření na takzvaná „dvojčata“. V tomto případě pak s největší pravděpodobností kupující získá jak padělané doklady, tak předělané vozidlo!“

Co z toho všeho vyplývá?

Jediné - prověřovat, prověřovat a zase prověřovat. A nikomu nevěřit. Je to smutné, ale opravdu nic jiného u nás v současné době nezbývá. A ještě smutnější je, že toto si opakujeme už kolikátý (?) rok za sebou…