Zvěř zastaví ploty, říká Mečíř

Třetinu z deseti nejnebezpečnějších míst ve Středočeském kraji najdou řidiči na Mladoboleslavsku. Sedmička přináší poslední novinky.

V mapě nebezpečných silnic, kterou si nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je na Mladoboleslavsku riziková silnice I/38 z Mladé Boleslavi až na hranici Středočeského kraje se severočeským. Zpozornět by měli řidiči i na několika dalších místech. „Nechali jsme zmapovat celkem tisíc pět set kilometrů silnic a vypracovat rizikovou mapu,“ říká Zdeněk Mečíř z Ředitelství silnic a dálnic.

Co vedlo k tomu, že jste si nechali mapu zpracovat?
Vycházeli jsme ze směrnice Evropského parlamentu, která zavádí povinnou metodiku sledování bezpečnosti silniční infrastruktury transevropské sítě, tedy například dálnic. Bereme to tak, že když je člověk připravený, není později překvapený. Lhostejnými nás nenechává ani nárůst nehodovosti. Podrobně mapujeme jednotlivá místa, na kterých řidičům hrozí nebezpečí. Děláme to na rychlostních komunikacích, včetně silnice R10, která prochází okresem Mladá Boleslav. Náš průzkum skončí 30. června.

Proč jsou extrémně nebezpečná jen některá místa? Bezpečnost projíždějících ovlivňuje už vlastní stavba, nedostatky v jednotlivých úsecích, ale také rizika spojená s dopravním zatížením. Ověřili jsme si, že nebezpečné jsou hlavně silnice. Naopak bezpečné jsou v kraji dálnice a rychlostní komunikace.

Která boleslavská silnice je nejnebezpečnější?
Špatné je to hlavně na silnici I/38 v úseku mezi křižovatkou Čistá a obcí Hrdlořezy. Je úzká a její vozovka je nekvalitní, takže se propadá. Navíc je špatně výškově vedená.

Co to znamená?
Kvůli špatně zvolenému výškovému vedení tam vznikají takzvané falešné mizející horizonty. Řidiči pak nemají dobrý rozhled, zejména pokud jde o větší vzdálenosti. Úsek je připravený k rekonstrukci, dokonce jsme ho zařadili do takzvaného plánu oprav. Máme už i stavební povolení. V opravě za 160 milionů korun nám brání pouze nedostatek peněz.

Na rychlostní silnici R10 žádné problémy nejsou?
Od loňska je tam více střetů s lesní zvěří.

Znáte příčinu?
Pravděpodobně se vyměnili myslivečtí hospodáři. Odstřelili patrně méně kusů, než kolik je přirozený přírůstek. Zvěř se přemnožila a začala vyrážet za novými pastvinami. Postavíme tam ochranné ploty.

Začnete se stavbou plotů ještě letos. Máte na to? Peníze dostaneme, jde jen o to, kolik to bude. Předpokládáme, že ploty postavíme po částech. Letos by to mohlo být kolem šestnácti kilometrů.

Na kolik vyjde celé oplocení?
Zhruba na třiadvacet milionů korun. Ty by stačily na celý padesátikilometrový úsek. Předpokládám, že letos na ploty dostaneme pět až deset milionů korun. Začneme v lese u Hlavence, a to na obou stranách. Pak oplotíme silnici mezi Předměřicemi a Benátkami. Následně část za Benátkami až po Brodce a cestu mezi Hrušovem a Strašnovem před Pískovou Lhotou. Později ještě kus za Bezděčínem na pravé straně ve směru k Jamníkům, úsek mezi Kosmonosy a Podhradím u Bakova vpravo proti Chludoplesům. Jako poslední přijde na řadu silnice mezi Dnebohem a Olšinou.

Začali jste také s instalací svodidel doprostřed silnice. Hodláte v tom pokračovat?
V osazování betonových svodidel na středních dělicích pásech chceme pokračovat. Snižují pravděpodobnost čelních střetů při náhodném vjetí do protisměru. Vše ale závisí na tom, kolik peněz to bude stát. Náklady se vyšplhají zhruba na deset milionů korun. Současně s těmito úpravami chceme doplňovat svodidla.

Co jste ještě stihli udělat?
Dosáhli jsme třeba výměny stojen reklamních ploch za lehce deformovatelné nosníky. Také jsme už opravili silnici I/16 v úseku Boleslav – hranice kraje. Výrazně se tím zvýšila její bezpečnost a ubylo tam nehod. Horší to je za hranicemi okresu, na Mělnicku. Hlavně mezi Mělnickým Vtelnem a Byšicemi. Silnice, po které jezdí lidé do Mladé Boleslavi, je ve špatném stavu, oprava bude stát bezmála dvě stě třicet milionů korun. Už jsme s ní začali. Podobně nákladná je i oprava silnice I/38 mezi Bezděčínem a Vlkavou.