Aleš Borovan: Peoplemetry v ohrožení
Řinčení zbraněmi
Není tajemstvím, že největší komerční televize se k dosavadnímu průběhu tendru ATO na výběr nového provozovatele peoplemetrů staví vehementně negativně již od září, kdy ve výběru zůstal Mediaresearch osamělý. Ostatní tři zájemci nesplnili zadávací podmínky. Jenže vyhrožovat arbitráží je přece jenom silná káva.
Roškotová poté, co valná hromada ATO minulé pondělí odmítla zrušit stávající tendr, neměla podle zákona o veřejných zakázkách jinou možnost než smlouvu s firmou Mediaresearch podepsat. Nova argumentuje interní dohodou členů asociace, podle níž s vítězem tendru údajně musí souhlasit všichni členové ATO. Jenomže může mít taková dohoda či vnitřní stanovy jedné profesní organizace vyšší validitu než zákon? Toť rébus pro právníky.
Povšimněme si zajímavého momentu: letos je to již podruhé, kdy Nova sahá k hrozbě arbitráží. Poprvé se tak stalo v případě odstranění většiny reklamy z programů ČT1 a ČT2. Takové řinčení zbraněmi může znamenat dvě věci: mateřská společnost CME se chce vrhnout do nějakého velkého sporu stůj co stůj. A to ještě před předpokládaným ovládnutím ze strany giganta Time Warner, který by těmito svaly asi šetřil. Situace, kdy v čele Novy stojí čirou náhodou odborník na arbitráže Jan Andruško, tomu jen nahrává. Druhá možná interpretace: slabost. Hrozit pancéřovou pěstí v momentě, kdy k cíli vede spíše šikovná zákulisní diplomacie, prozrazuje nejistotu a ztrátu mocenských pák na trhu.
Vlastní měření
Ať tak či tak, vývoj v tuto chvíli čím dál rychleji a jasněji směřuje k rozpadu celé ATO a také jednotného systému měření televizní sledovanosti. Co by to pro Novu znamenalo v praxi? Především ohromně nákladnou „legraci“ v podobě nutnosti vybudovat si vlastní systém měření, který je nezbytný pro komunikaci se zadavateli reklamy.
To není moc dobrá zpráva pro akcionáře v situaci, kdy ekonomice hrozí stagnace až recese. Jak dlouho by to trvalo? A kdo by obhájil tak vysoké účty (Nova by se nemohla podělit o náklady s dalšími stanicemi)? Dále by Nova musela přesvědčit alespoň část zadavatelů a mediálních agentur o hodnověrnosti svých čísel. To by byl velmi těžký úkol vzhledem k tomu, že mediální agentury (rovněž členové ATO) stojí na straně společnosti Mediaresearch.
Každá mediálka, která by se nyní vydělila z jednotné fronty, by se hned vystavila podezření z možných zákulisních dohod s Novou. A to by jistě zajímalo i antimonopolní úřad.
Čas vysvětlovat
Možná je čas, aby jednatel CET 21 Adrian Sarbu konečně vysvětlil akcionářům a také řediteli Novy Andruškovi, proč se tak úporně žene do bitvy, ve které se budou počítat pouze padlí a ranění. Na obou stranách. Vítězem již z podstaty věci nemůže být v televizní branži nikdo. A možná je čas, aby se draví internetoví vlčáci konečně pořádně zakousli do oslabené konkurence.