Drahé máslo není o inflaci, ale o naší hlavě

Nakupování v supermarketu Tesco

Nakupování v supermarketu Tesco Zdroj: E15 Michael Tomeš

Pavel Páral

Předvánoční boje o máslo se po roční pauze způsobené loni dost uškrcenou chutí lidí nakupovat, a když už, tak za severní hranicí v Polsku, vrátily zase zpátky. Svou roli loni sehrál i fakt připraveného snížení DPH na potraviny. Letos lidem otrnulo po ztlumení vysoké inflace a maloobchodní tržby celoročně rostou. Útraty domácností momentálně drží ekonomiku v sice malém, ale přece jen měřitelném vzestupu a přes jistou dávku skepse to vypadá, že by se to mohlo ještě zlepšovat.

Dobrá příležitost pro potravináře i obchodníky tak trochu zneužít předvánoční čas k vylepšení celoročních hospodářských výsledků. Když trh s máslem zcela dominantně ovládají tři výrobci Madeta, Alimpex a pochopitelně Agrofert, stává se doba pečení i dobou pěkně mastných nákupů. Obchodníci do svých dodavatelů sice šijí, ale ve skutečnosti jim to vyhovuje, protože i maloobchodní trh ovládají dvě skupiny obchodních řetězců z Německa – Rewe a Schwarz Gruppe. A útokem na výrobce si dělají alibi.

Cenový posun má nepochybně i nějaké objektivní důvody v cenách energií a pracovní síly i v dostatku a kvalitě mléka, což potvrzuje i skutečnost, že skoro o třetinu podražilo máslo i v Německu. Jenže tam díky absenci našeho oligopolu se v diskontních řetězcích cena stále pohybuje okolo 55 korun oproti našim sedmdesáti a více.

Podobně zdražila i vejce, a především čokoládové cukrovinky, na nichž se podepisuje meziroční zdražení kakaa na dvojnásobek, ale i zde jdou evidentně marže obchodníků i výrobců slušně nahoru v přesvědčení, že letos to už český spotřebitel skousne. Nakolik je to správný odhad, uvidíme ve výprodejích možná už těsně před svátky. A zejména po Novém roce, kdy lidé s nacpanými břichy začnou realizovat svá novoroční předsevzetí a žít zdravě.

Nicméně příležitost strašit návratem inflace bezpochyby nastala. I proto, že statistici už druhý měsíc hlásí zvyšování meziročního růstu cen. A ekonomové vědí, že opticky ceny porostou i v posledních dvou měsících roku, protože se bude do čísel promítat nižší základ loni zlevňovaných potravin. I ČNB má ve své prognóze, že tempo zdražování překročí tři procenta. Kromě másla a vajec, jejichž předvánoční ceny se promítnou do statistik až v listopadu, povyskočí i ceny dalších oblíbených předvánočních surovin, které zatím zlevňovaly. Například cukr byl v říjnu o více než jedenáct procent levnější než před rokem a najdou se i další položky.

V lednu se však trend obrátí a nejen proto, že to máslo zase spadne na svou obvyklou úroveň. Celkové snížení cen potravin si však chvíli počká a nebude tak zřetelné jako v první polovině letoška. Především od ledna neposkočí tak výrazně regulované části ceny energií, které loni poté, co distribuční poplatky a dotace na obnovitelné zdroje přestal platit státní rozpočet, vymazaly snížení cen elektřiny a plynu na burzách. Čeká se také pokračování ve snižování cen pohonných hmot, protože trhy budou očekávat zlevnění ropy po nástupu nového amerického prezidenta Trumpa, který plánuje masivně zvyšovat těžbu v USA a posilovat její export.

Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se inflace nevracela zpět k úrovním kolem dvou procent a měla nějakou šanci vymknout se kontrole. Že ale před příštími Vánoci zase nestoudně zdraží máslo, se při naší úrovni koncentrace trhu můžeme vsadit.

Autor je komentátor Reflexu