Dušan Kütner: Promarněná šance

Inlustrační foto

Inlustrační foto Zdroj: Euro Tomas Novak

Ačkoli se minipivovary na celkové tuzemské výrobě piva podílejí zhruba jedním procentem, dosáhly už takového věhlasu, že se s nimi začali srovnávat i velcí hráči. Plzeňský Prazdroj dokonce spustil kampaň založenou na tom, že pár týdnů dodával několika hospodám a na dva festivaly pivo z fiktivního minipivovaru Patron z Klatov. Poté nechal natočit reakci konzumentů a hospodských v okamžiku, kdy zjistili, že celou dobu popíjeli Gambrinus.

Pivovar tím chtěl dokázat, že jeho produkt – u něhož sami výrobci přiznávají, že má horší pověst, než by si snad zasloužil – chutná stejně dobře jako pivo z minipivovaru.

Spíše tím ale dokázal, že Češi navzdory nejvyšší spotřebě na světě pivu nerozumí a rozeznají ještě tak světlé od tmavého. Celá kauza je bohužel navíc promarněnou šancí.

Reklama místo dokumentu

Prazdroj honosně hovoří o tom, že vznikl dokument. Skutečností je, že z údajně několikaměsíční akce vznikl pouze tříminutový nakašírovaný reklamní spot běžící v reklamních pauzách na komerčních televizích. To má k dokumentu stejně daleko jako cider k ležáku.

Pokud by ale skutečně pivovar a tvůrci natáčeli celou akci od prvních snah prodat fiktivní pivo Patron do hospod přes jeho první dodávky až po překvapivé finále – nejlépe třeba i skrytou kamerou – to by byl panečku námět na ryzí půlhodinový film.

Snesl by srovnání třeba s Českým snem Víta Klusáka a Filipa Remundy, za nějž by autoři stejně jako u dokumentu o otevření levného fiktivního hypermarketu v pražských Letňanech bezpochyby mohli aspirovat na řadu cen – a ano, možná i ran. Ale stály by za to.