Facebooku v prvním kvartálu letošního roku oproti kvartálu předchozímu klesly příjmy o necelých sto milionů dolarů. Je to dáno sezonním výkyvem. Ve vánočním období firmy vždy více utrácejí za inzerci na své produkty či služby. Stejná situace se opakovala i v loňském roce. Důležité je, že meziročně Facebook nabobtnal o téměř 300 milionů dolarů.
O podobnou částku mu však meziročně také klesl zisk. Facebook velice rychle roste a s tím rostou také náklady. Nejvíce peněz proudí do inženýrů, výzkumu a vývoje a posilování marketingových a prodejních aktivit. S přibývajícími uživateli se navíc generuje větší a větší množství dat, což se následně odráží v nákladech na provoz datových center.
Aby Facebook mohl dále růst, pokrývat rostoucí náklady a skutečně potvrdit svou kapitalizaci 100 miliard dolarů, bude muset v první řadě najít systém, jak vydělat na mobilních zařízeních. Z celkového množství všech uživatelů jich zhruba 500 milionů přistupuje k Facebooku právě z přenosných strojů, především chytrých telefonů. Mark Zuckerberg však doposud nedokázal přijít s uspokojivým systémem, který by tuto mobilní masu dokázat náležitě zpeněžit. Mluví se o zavedení reklamních sdělení přímo mezi příspěvky na hlavní „zdi“ Facebooku. Jenže o něco podobného se pokouší například Twitter a žádné oslnivé úspěchy s tím neslaví. Sociální obr tak prozatím v této oblasti pouze utrácí – za aplikaci Instagram na mobilní sdílení fotek nakonec zaplatil 300 milionů dolarů v hotovosti a 700 milionů vyplatil v 23 milionech akcií.
Tuto situaci mohou investoři nést špatně. Co naopak oceňují, je to, že se firma snaží maximálně posílit svou imunitu proti fenoménu patentových žalob. S jednou takovou už před pár týdny vyrukovalo Yahoo, které si myslí, že Facebook zneužívá patenty pro zobrazování internetové reklamy. Zuckerberg proto za stovky milionů dolarů koupil 750 patentů od IBM a nyní za 550 milionů dolarů také 650 patentů od Microsoftu. Jistě nejde o nepatrné částky. Určitě je ale lepší různé patenty vlastnit než potom hromadu let platit desátky z každého vydělaného dolaru firmám typu Yahoo, které už pár let nevědí, co se sebou, a najednou si vzpomenou, že by konkurenci mohly alespoň komplikovat život.