Smlouvy pod pokličkou
Od 1. ledna 2011 platí na Slovensku povinnost zveřejňovat obchodní smlouvy uzavřené se státem, obcemi, městy, kraji nebo jinými subjekty nakládajícími s veřejnými financemi či prostředky Evropské unie. Účelem uzákonění této povinnosti bylo posílit transparentnost hospodaření veřejnoprávních subjektů a zvýšit informovanost veřejnosti o nakládání s veřejnými financemi. Nová úprava se však netýká pouze smluv v úzkém slova smyslu – povinnost zveřejňování se vztahuje i na objednávky a faktury za zboží a služby, které s těmito smlouvami souvisejí.
Důvodem, který vedl slovenské zákonodárce k přijetí této úpravy, byl zejména nárůst počtu nevýhodných smluv pro stát, respektive samosprávu. V této souvislosti docházelo k netransparentnímu hospodaření s veřejnými prostředky. Možnost veřejnosti seznámit se se zněním těchto smluv byla pouze omezená a v praxi se tak často stávalo až v době, kdy nevýhodný obchod byl již realizován a transakce jen obtížně napadnutelná.
Tvrdý postih
Od ledna tak ústřední státní orgány povinně zveřejňují tyto smlouvy v Centrálním registru smluv, který vede slovenský Úřad vlády. Ostatním subjektům dává zákon na výběr – buď zveřejní smlouvy na své webové stránce nebo bezplatně v obchodním věstníku.
Porušení povinnosti zveřejnit relevantní smlouvu je postihováno velmi tvrdou sankcí – neúčinností takové smlouvy. Zákonná úprava je v tomto ohledu nekompromisní, když váže účinnost těchto smluv až na den následující po jejich zveřejnění. Jde dokonce tak daleko, že pobízí samotné smluvní strany k aktivitě, když stanoví, že nedojde-li k zveřejnění takové smlouvy do tří měsíců od jejího uzavření, platí, že k uzavření smlouvy nikdy nedošlo. Tato povinnost pak obecně platí bez ohledu na právo, které je pro danou smlouvu rozhodné (tedy i pokud se jedná o smlouvu se zahraničním dodavatelem uzavřenou podle práva cizího státu).
Konkrétní dopady této právní úpravy se teprve projeví. Dosavadní zkušenosti však již naznačují, že přes očekávatelné námitky obcí, které v této povinnosti vidí především zvýšení administrativní zátěže, došlo k identifikaci několika sporných transakcí. Jednoduchá dostupnost uzavřených smluv tak bezpochyby přispěje ke zlepšení transparentnosti.
Doma je co dohánět
Problém uzavírání jednostranně nevýhodných smluv, na jejichž základě dochází k netransparentnímu hospodaření s veřejnými financemi, však bezpochyby není neznámý ani v České republice. Transparentnosti tohoto prostředí jistě nepomáhá ani příliš formalizovaný administrativní postup (v porovnání se slovenskou úpravou) při získání informací o smlouvách, na jejichž základě došlo k čerpání prostředků z veřejných rozpočtů.
Dopátrat se v konkrétním případě informací obdobných těm, které jsou na Slovensku nyní povinně zveřejňovány, je totiž v České republice přinejmenším komplikovanější. „Pravidla hry“ jsou poměrně striktně dána českým zákonem o svobodném přístupu k informacím, který poněkud v rozporu se svým názvem ve skutečnosti příliš informační svobody nepřináší.
Předně zákon definuje takzvané povinné subjekty (jako jsou například státní či samosprávné orgány), kterým hned v úvodu stanoví povinnost zveřejňovat určitý, přesně definovaný typ informací (například o jejich organizační struktuře, důvodu a způsobu založení). S výjimkou těchto povinně zveřejňovaných informací jsou však jiné informace poskytovány výlučně na základě žádosti adresované konkrétnímu povinnému subjektu. Proces vyřízení této žádosti je pak často zdlouhavý a administrativně náročný.
Ke zvýšení transparentnosti nakládání s veřejnými financemi nepřispívá ani stanovení velkého množství zákonných výjimek, kdy bude sdělení informace s největší pravděpodobností odmítnuto. Nejčastěji zneužívanou výjimkou je odkaz na obchodní tajemství.
Nemůže být pochyb o tom, že plošné zavedení této povinnosti (některé úřady či obce již k tomuto kroku přistoupily dobrovolně) je více než vhodné i v České republice. Snadná dostupnost všech smluv, na jejichž základě jsou čerpány veřejné prostředky, by výrazně přispěla ke zvýšení transparentnosti a účinné veřejné kontroly v této oblasti.