Vybroušen k hranatosti internetovou arénou. Turek ukazuje nový typ politika

Eurovolby 2024: Radost Filipa Turka, lídra koalice Přísaha a Motoristé. Podpořil ho i exprezident Václav Klaus (9.6.2024)

Eurovolby 2024: Radost Filipa Turka, lídra koalice Přísaha a Motoristé. Podpořil ho i exprezident Václav Klaus (9.6.2024) Zdroj: Blesk:Tonda Tran

Jakub Zelenka
Diskuze (23)

Mainstreamové strany dostaly lekci od „hranaté legendy“, jak početní fanoušci vzešlí z hlubin tuzemského internetu přezdívají Filipu Turkovi. Ten se nejen nečekaně dostal do Evropského parlamentu, ale také dotáhl koalici Přísahy a Motoristů na třetí místo v konečném pořadí voleb se ziskem přes deset procentních bodů. To vše i přesto, že Turek poslední týdny čelil skandálům kvůli možné inklinaci k nacismu a byznysu se šarlatánskými léčitelskými metodami.

Turek je nový typ politika, který se nezrodil v líhni talentů uvnitř tradičních partají. Neprošel poctivě mládežnickou organizací ani státní správou. Jeho vzestup započal díky podcastům a kanálům na platformě YouTube, kde před roky začal ostře komentovat politiku z pravicových pozic a vymezovat se proti Green Dealu, přechodu na elektromobily, woke aktivistům a omezování svobody slova – nejčastěji rámovanou jako takzvanou cancel culture. 

Jeho výstupy v podcastech díky němu zaznamenaly stovky tisíc přehrání. Například měsíc před volbami navštívil populární byznysově a investičně orientovaný Brocast, kde poseděl se známým kuchařem Zdeňkem Pohlreichem a uvolněně si s ním popovídal o byznysu a politice. Tenhle dvě a půl hodiny dlouhý díl zaznamenal 400 tisíc přehrání. 

Dva týdny před volbami se Turek také zúčastnil show na YouTube, kde moderátor s přezdívkou Mr. Kubelík zpovídá hosty během pojídání stále pálivějších papriček. Díl na účtu V.O.X. TV měl 200 tisíc přehrání. Opět se kolem tohoto kanálu podle všeho koncentruje početná komunita lidí s orientací ostře vpravo, kteří se cítí nezastoupení v mainstreamových médiích a vlastně je už postupně přestávají i potřebovat. Často jde o mladší muže, kterým imponuje Turkovo vystupování jako „chlapák“ a jím prezentovaný luxus a úspěch.

Mladí a konzervativní

Jak už napověděly studentské volby, zástupce generace Z si nemůžeme představovat pouze jako křehké lidi s environmentálním žalem a bojovníky za sociální spravedlnost. Data Financial Times ukazují, že řada mladých mužů tíhne ke konzervativnímu vidění světa a například feminismus vnímají negativněji než jejich otcové a dědové. U takových Turek zabodoval a navíc si šel pro jejich přízeň na platformy, které tato skupina sleduje primárně. YouTube a TikTok jsou rok od roku důležitější, a kdo tyto platformy ignoruje, prostě se střílí dobrovolně v kampani do nohy.

Tuhle realitu pochopila i šéfka komunistů Kateřina Konečná z protisystémové koalice Stačilo!. Měsíc před volbami krajně levicové hnutí utratilo po Pirátech na YouTube nejvíce peněz za propagaci ze všech politických stran a uskupení. Jednalo se o částku kolem 320 tisíc korun. Zdá se to možná málo, ale Konečná díky tomu dokázala nahnat miliony zhlédnutí volebních spotů. Aktivní byla i na TikToku, kde jsou k ovlivnění k dispozici až dva miliony českých duší.

Když se na Turka kvůli inklinaci k nacistickým symbolům zaměřila Danuše Nerudová (STAN) a Zelení ho skrze média vyzvali k odstoupení, aktivoval se mimo jiné v jeho fanoušcích strach a nenávist ke cancel culture, kterou kandidát Motoristů spolu s tvůrci podcastů roky živil. Turkovi oponenti nechtěně aktivizovali jeho voliče a začali v horké fázi kampaně nepřímo „makat“ na jeho úspěchu.

Internetová aréna

Evropské volby jsou specifické nízkou účastí. Přijdou k nim zpravidla jen ti nejvíce motivovaní. Jak se letos ukázalo, byli to především ti naštvaní a k EU skeptičtí. Mainstreamoví politici pro to dlouho připravovali půdu svými dezinterpretacemi toho, co je a co není Green Deal, a výroky, že ho jednoduše mohou zrušit či revidovat. To, že mnohé firmy už s ním počítají a investovaly do něj nemalé peníze s plánem na mnoho let dopředu, raději nezmiňovali. 

Když se voliči rozhodují mezi mnoha kandidáty s podobným negativním programem, vyhraje ten autentický a důvěryhodný. Turkova popularita vyvstala z platforem, kde se autenticita odměňuje popularitou. Roky na nich brousil své hlášky a zjednodušoval složité problémy do úderných hesel. A fungovalo to. Další Turkové budou nejspíše brzy následovat a spíše se zrodí v internetové aréně než uvnitř klasických partají. Nakračujeme pomalu do éry influencerů, kteří si „odskočili“ do politiky. Druhý Andrej Babiš či Tomio Okamura může být zrovna vycházející hvězdou YouTube.

Vstoupit do diskuze (23)