Vyšetřování čínských automobilek vyhovuje jen někomu. Německý autoprůmysl má co ztratit

Závod FAW-Volkswagen v čínském městě Fo-čan

Závod FAW-Volkswagen v čínském městě Fo-čan Zdroj: profimedia.cz

Jan Železný , lig

Ten výrok vzbudil mnohé ohlasy a zvedl nejedno obočí, a to nejenom v Evropě. Čínskou stranu dokonce vyprovokoval k poměrně razantní odpovědi. Ohlášení vyšetřování čínských výrobců elektromobilů ohledně využití státních subvencí bylo ze strany předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové očividně zamýšleno jako rázný krok v boji za konkurenceschopnost jednoho z klíčových průmyslových odvětví „starého kontinentu“. Dané opatření však ve výsledku daleko více vrhlo světlo na hluboké rozdíly evropských automobilových koncernů v přístupu k Číně jako novému významnému aktérovi.

Článek původně vyšel na Info.cz.

„Globální trhy jsou zaplaveny levnými čínskými elektrovozy.“ Věta, již jsme v posledních letech mohli slýchat (ať už otevřeně, či v kuloárech rozličných konferencí) od řady zástupců automobilového průmyslu, novinářů, ale i politiků v řadě evropských zemí včetně České republiky. 

Podobný, i když daleko méně dramatický příběh vyprávějí i různé oborové statistiky či studie think-tanků a výzkumných ústavů. Tentokrát však tato slova vyšla z úst předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové v rámci tradičního Projevu o stavu Unie (SOTEU).

Dané prohlášení bylo spojeno s oznámením zahájení vyšetřování ohledně dotační politiky Číny vůči domácím výrobcům elektromobilů, jež jsou následně exportovány na společný trh EU. Kladný výsledek zjištění by mohl vést k vysokým dovozním tarifům na tyto automobily. Za zmínku rovněž stojí, že se zároveň svým rozsahem jedná o jedno z největších vyšetřování v dějinách Unie. 

I tento fakt zřejmě donutil k silnému vyjádření výkonného místopředsedu Evropské komise pro hospodářství Valdise Dombrovskise. Ten na svém X profilu (dříve Twitter) napsal, že EU „je otevřena konkurenci, ale nikoli neférovým praktikám“, přičemž pro zjemnění a ve zjevné snaze vymezit se vůči tvrdému přístupu Bidenovy administrativy v USA dodal: „Chceme udržovat otevřený dialog.“

Heslo doby dle něj představuje de-risking, nikoli úplný de-coupling od druhé nejsilnější ekonomiky světa. Jenže Peking tato slova neuchlácholila. A to přesto, že von der Leyenová měla o záležitosti údajně dopředu informovat čínského premiéra Li Čchianga při společném setkání v rámci formátu G20 v Novém Dillí v Indii.

Čínské ministerstvo obchodu navzdory tomu reagovalo velmi ostrým prohlášením, v němž vyzvalo EU k dialogu a současný postup označilo za „ otevřeně protekcionistický“ a zaměřený na neférové preferování domácích výrobců na úkor čínských exportérů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!