Akcie, měny & názory Ondřeje Tollingera: Fenomén IPO

Delivery Hero

Delivery Hero Zdroj: profimedia

Nedávno na burzu vstoupily státem zachráněná irská banka Allied Irish Banks a evropský rozvozce jídla Delivery Hero. To, zda jejich vstup byl úspěšný, nebo ne, nechme zatím otevřené.

Zajímavý je přístup společností, jak tyto primární úpisy neboli IPO prodávají. Setkal jsem se s několika hovory, kdy získáte dojem, že IPO jsou bezrizikové investice, na kterých se dá vydělat. Krátkodobě tomu tak může být, ale otázka je kolik a na jak dlouho.

Například firma Ferrari se po úvodním skokovém posílení okamžitě posunula do ztráty a až po více jak šesti měsících se běžný investor dostal na svůj vklad s přečkáním téměř padesátiprocentního poklesu během této doby. Z historie si připomeňme akcie Facebooku, které během prvních čtyř měsíců klesly o více než polovinu a trvalo jim rok a půl než se hodnota dostala na cenu, za kterou je první den mohl obchodovat retailový obchodník.

Posledním bližším příkladem mohou být akcie Snap, které, i když měly upisovací cenu 17 dolarů, tak běžný obchodník mohl koupit v úvodu obchodování za 24 dolarů. Již pouhý třetí den tyto akcie zavřely pod touto hodnotou a dnes se obchodují v blízkosti upisovací ceny.

Jak je vidět na těchto příkladech, pokud se akcionář nedostane přímo k úpisu, jeho zisk je následně omezený nebo nulový. Jiná situace je, když můžete získat akcie v primárním úpisu a účastnit se IPO, následně potom však je na zvážení, zda akcie prodat, protože okamžitá realizace zisků a následná obava při pádu akcií vám mohou dělat starosti. Především v případě, kdy se hodnota akcií ztenčí o polovinu.

Osobně jsem se dvakrát takového úpisu v minulosti účastnil a určitě bych již nečekal takto dlouhou dobu na uzavření zisků. Vraťme se k úvodu tohoto článku. Irské bance se prozatím daří a od první obchodní minuty pár procent získala. Naopak společnost Delivery Hero se již závěrem minulého týdne obchodovala i pod upisovací hodnotou.

Z těchto důvodů se na IPO nedívám jako na vidinu jednoduchého zisku, ale vždy se zajímám o konkrétní společnost a její výhledy, které následně výrazně redukuji, protože cílem IPO je pro společnost získat prostředky a dobře prodat příběh.

Autor je analytikem Patria Finance