Čistič Ťok nastupuje na další krizovou misi

Kandidát hnutí ANO na ministra dopravy Dan Ťok vystoupil 12. listopadu na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně v Praze.

Kandidát hnutí ANO na ministra dopravy Dan Ťok vystoupil 12. listopadu na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně v Praze. Zdroj: CTK

Navržení šéfa stavební společnosti Skanska do čela ministerstva dopravy vyvolalo velký rozruch. Diplomatické hlasy mluví o překvapení. A ne nutně negativním. Další však hovoří o šoku. A ne pozitivním. Původem strojař proslul v branži nejen jako krizový manažer, ale též coby hlasatel férových veřejných zakázek. To spolu s konkurenční válkou před různými úřady přivedlo Ťoka ve stavebnictví na pokraj izolace. Nyní se má vydat na minové pole, ve srovnání s nímž byly problémy Skansky dětskou hrou.

Sametová revoluce byla ještě v plném běhu a v Brně-Líšni vedl mladý představitel tamního Občanského fóra demonstraci proti jedům z tamní spalovny. Jmenoval se Dan Ťok a pracoval v První brněnské strojírně. Nyní je horkým kandidátem na ministra dopravy.

K nové profesní etapě ale rodáka z Uherského Hradiště čekala ještě dlouhá cesta. Kariéru vrcholového manažera odstartoval již v roce 1996. To už brněnský podnik převzal koncern ABB a z Ťoka Švýcaři udělali generálního ředitele. Níž od té doby neklesl.

Ostruhy pro svou dosud největší výzvu ve stavebnictví si manažer získal kromě tuzemské části ABB rovněž v čele českého Alstomu, Jihomoravské plynárenské a dva roky též v čele KKCG Industry miliardáře Karla Komárka.

Přestavěl celé chování firmy i způsob získávání veřejných zakázek

To se ale již začal psát rok 2007. Zatímco v tuzemském stavebnictví panovalo divoké Eldorádo a na ministerstvu dopravy kraloval Aleš Řebíček, Ťok seděl v letadle do Stockholmu. Tamní celosvětové vedení společnosti Skanska jen krátce předtím vyhodilo na dlažbu vrcholový management své české dcery v čele se stavařským matadorem Zdeňkem Burdou. Švédům totiž mírně řečeno nevoněly postupy, které Burda a jeho souputníci užívali pro získávání zakázek, přestože nevybočovaly ze standardů, které tehdy v branži panovaly. Ťokovým zadáním bylo Skansku vyčistit.

Podle řady názorů úkol splnil. „Ťok ve Skansce nastartoval strategické změny. Přestavěl celé chování firmy i způsob získávání veřejných zakázek,“ řekl jeden z hráčů kolem stavebního trhu, jenž si nepřál být jmenován.

Viktor Čistič

Ve funkci Ťok pobýval sotva měsíc a už se na výroční tiskové konferenci neváhal opřít do svých předchůdců. Tohoto zvyku se ostatně nevzdal ani v příštích letech. Tvrdil, že z podnikových skříní na něj vypadává jeden kostlivec za druhým. A že to firmě sráží zisky.

Ťokovým úkolem bylo přežít krizi

Jenže to zdaleka nebyl jediný způsob, s nímž se Ťok zhostil role Viktora Čističe. Klidně, rozvážně a občas až introvertně působící manažer neváhal po prvních příznacích krize na začátku roku 2009 vyhodit z firmy téměř pětinu zaměstnanců. Ostatně po vzoru švédské matky.

„Ťokovým úkolem bylo přežít krizi,“ uvedl další profesionál z trhu. Přežití ovšem nebylo zdarma. Hospodářské výsledky Skansky zažily takový sešup, jaký mezi velkými stavebními firmami neměl obdoby. Z 38 miliard korun tržeb v roce 2007 na loňských třináct miliard. „Převzal dobře fungující firmu a zmenšil ji na třetinu,“ uvedl další profesionál ze stavebnictví.

Minulý rok se Skanska navíc propadla do ztráty kolem 900 milionů korun. Mimo jiné kvůli účetnímu skandálu, ve kterém manažeři jedné z divizí falšovali účetnictví. „Zklamal mě jeden z nejbližších spolupracovníků. Situaci jsme vyřešili ostře, toho člověka jsme hned vyhodili,“ řekl Ťok. Přesto to na „panu čistém“, jak se mu někdy v branži přezdívalo, nechalo skvrnku, kterou musí stále znovu vysvětlovat. Naposledy ve středu na své první tiskové konferenci coby adepta na šéfa úřadu sídlícího v někdejší centrále KSČ na pražském Těšnově.

Izolovaný marťan

Kromě výrazného ztenčení firmy však Ťok otevřel mnohem širší frontu. Skanska se připojila k tažení Americké obchodní komory, různých nevládních organizací a části politiků za zprůhlednění veřejných zakázek a všude propagovala svůj etický kodex. V době, kdy v očích veřejnosti bylo stavebnictví synonymem pro korupci a kartelové dohody, působil Ťok najednou jako marťan.

V očích konkurentů to byl ovšem první krok k neoficiální ostrakizaci Skansky. V určitém období se Ťok stal poměrně vzácným řečníkem na různých konferencích, na čas se příliš neobjevoval ani v různých oborových analýzách, které jinak výroky lídrů stavebnictví přetékaly.

Dan ŤokDan Ťok|Bretislav Kovarik

„Ve Skansce přitom rozhodně všechno čisté nebylo. Stavebnictví je však špinavý byznys v každé zemi,“ uvedl zdroj z trhu. Faktem ale je, že na Skansku za Ťokovy éry nevyplavala žádná významnější aféra. Jen v roce 2011 se dostal do ostrého sporu s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou, jehož Věci veřejné byly paradoxně s Ťokem velmi aktivními členy Platformy pro transparentní veřejné zakázky. Bárta tehdy nechal u dálnic stavěných Skanskou rozmístit cedule upozorňující na údajnou nekvalitní práci firmy. Ťok si však u soudu dokázal vymoci jejich odstranění.

Bárta sice v té době vykopal válečnou sekeru se všemi stavaři, Ťoka do party ale kvůli tomu ostatní nevzali. Šéf Skansky se totiž stal kromě hlásání transparentních tendrů rovněž jedním z protagonistů boje, který se v době největší krize oboru stal normou. Řeč je o podávání podnětů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a soudních přích.

Vzpomínky na Řebíčka

Pokud se Ťok nakonec ministrem dopravy skutečně stane, čeká ho největší výzva dosavadní kariéry. A to za mnohem menší plat. Mimo jiné bude muset dát do pořádku rozvrácené Ředitelství silnic a dálnic, strategicky důležitého státního investora. Podle informací deníku E15 to byl ostatně právě tento úřad, do jehož čela měl Ťok původně usednout.

„Jmenování pana Ťoka ministrem bude krok, který pomůže věci rychleji posunout kupředu,“ uvedl k nominaci Jiří Vacek, ředitel společnosti CEEC Research, která se zabývá výzkumem stavebnictví. Podobně reagoval i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. „Je to v každém případě pozitivní změna,“ řekl. Šéf hlavní lobbistické organizace v oboru přitom nezastírá, že Ťokovy vztahy s ostatními hráči nebyly v posledních letech růžové. Přesto nečeká, že by si házeli klacky pod nohy. Naopak je prý v zájmu všech, aby se investice státu znovu zmátožily.

Jde o střet zájmů jako blázen. Šokovalo mě to a nepotěšilo

Hned po oznámení Ťokovy nominace se vyrojily spekulace o možném střetu zájmů. Šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš připouští, že je to zvláště například po zkušenostech s ministrem Alešem Řebíčkem z Topolánkovy vlády citlivá věc. Podle dalšího významného hlasu z odvětví se ale nařčením ze střetu zájmů vyhnout nelze. „Jednoho ministra bez střetu zájmů jsme už měli v podobě Víta Bárty. A jak to dopadlo,“ soudí hráč, který si rovněž přál zůstat v anonymitě. Jiný profesionál s hlubokým vhledem do oboru to ale vidí zcela jinak. „Jde o střet zájmů jako blázen. Šokovalo mě to a nepotěšilo,“ komentoval Ťokovu nominaci. Samotný kandidát řekl, že si bude muset držet Skansku daleko od těla.

Nabídku na ministerskou pozici Ťok podle některých spekulací dostal už loni po volbách, když se sestavovala nová vláda. Setkání s Andrejem Babišem manažer nyní připustil, nabídka na ministra mu prý však tehdy na stůl nepřistála.

Dan Ťok
» narodil se 4. března 1959 v Uherském Hradišti
» vystudoval Fakultu strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně
» od roku 1996 řídil ABB Energetické systémy, poté vedl tři roky českou a slovenskou pobočku koncernu Alstom
» v roce 2003 nastoupil do čela Jihomoravské plynárenské, v roce 2006 se stal ředitelem KKCG Industry
» generálním ředitelem české a slovenské Skansky se stal na začátku roku 2008