Jan Sedlák: Amazon kašle na Wall Street a jde ostatním příkladem

Investoři a trhy panikaří z poklesu příjmů a hotovosti Amazonu. Akcie se propadly o desítky dolarů. Amazon ale obětoval krátkodobý zisk a rozjel dlouhodonou strategii.

Cloudový a e-bookový obr Amazon včera ohlásil , ze kterých se mnoha investorům po celém světě protočily panenky. Kvůli meziročnímu poklesu čistého zisku o 73 procent, rapidnímu úbytku volné hotovosti a několika dalším faktorům začali analytici a obchodníci panikařit a následně poslali hodnotu akcií firmy o několik desítek dolarů dolů. Tato nesmyslná reakce pouze poukazuje na to, jak omezené burzy někdy umí být.

Investoři, kteří sypou své peníze do akcií společností, mají ve většině případů pouze krátkodobé cíle. Chtějí své peníze co nejdříve zhodnotit. Správní rady akciových společností na základě toho diktují svým výkonným šéfům, jakých chtějí v každém fiskálním čtvrtletí dosáhnout výsledků. Určují podle toho finanční plány a obchodní strategie. Do toho všeho pak skáčou analytici, kteří investorům předkládají své prognózy a odhadují celý tržní koloběh.

Firmy se proto honí za krátkodobými cíli a zisky. Každého čtvrt roku prostě musí na konferenčním hovoru s akcionáři a analytiky předvést ty nejlepší výsledky, které pokud možno alespoň dorovnávají odhady analytiků.

Do dálky hledící Amazon

A právě tento mechanismus včera zapříčinil zbytečně hysterické reakce investorů. Amazon vsadil na dlouhodobou strategii tak, jak to dělal vždycky. Tento kvartál sice peníze ubyly, ale nikam nezmizely. Naopak, výkonný šéf a předseda správní rady Amazonu Jeff Bezos je investoval do dalšího rozvoje, který by měl v dlouhodobějším horizontu přinést výrazný nárůst příjmů. (Mimochodem, to, že Bezos může s firmou takto nakládat, je dáno právě tím, že ovládá také správní radu.)

Strategie Amazonu reflektuje povahu samotného nejvyššího šéfa, který před lety opustil výborně placené místo na Wall Street, přestěhoval se do Seattlu a založil Amazon. Své krátkodobé nepohodlí neobětoval pro nic za nic – jeho firma dnes zaměstnává kolem pěti tisíc lidí a ještě před propadem akcií měla tržní hodnotu sto miliard dolarů.

Současná situace je velice podobná. Amazon investoval peníze do výroby a propagace nových zařízení (nedávno představené čtečky e-knih a tablet Kindle Fire) a posílení datových center, ve kterých budou uskladňovány doplňkové služby (e-knihy, hudba, seriály, filmy, aplikace a další). Volný kapitál putoval na vybudování něčeho, co má v budoucnu obří potenciál pro generování příjmů.

Víc takových Amazonů

Dlouhodobé smýšlení se ostatně projevuje také na tom, že Amazon na každém tabletu Kindle Fire tratí zhruba 50 dolarů. Firma si od toho slibuje nejenom cenu přístupnou drtivé většině uživatelů (podobně, jako se mu to povedlo s Kindle 3), ale následně také to, že si do tabletu začnou kupovat obsah, ze kterého firmě logicky proudí procenta.

A že tu prostor pro Kindle Fire rozhodně je. Podle tvrzení šéfa Applu Tima Cooka je na trhu místo pro zhruba 360 milionů tabletů. V současné době je přitom prodáno „pouze“ několik desítek milionů těchto zařízení. S cenou a službami, jaké nyní servíruje Amazon, je zde mnoho prostoru pro růst. Levné sedmipalcové tablety navíc podle posledních odhadů mají obrovský prodejní potenciál.

Jeff Bezos se mimochodem nedávno rozhodl, že když už ovládl digitální distribuci knih, zkusí je také . Amazon se proto stal e-vydavatelstvím pro autory z celého světa, kteří nyní mohou publikovat e-knihy bez zprostředkovatele v podobě jiného vydavatelství.

Firem, jako je Amazon, by celý svět upadnutý do ekonomické recese potřeboval mnohem více. Firem, které svůj byznys staví na dlouhodobých vyhlídkách, „nehamouní“ kapitál na svých účtech, kašlou na Wall Street a jsou ochotné obětovat krátkodobé zisky a spokojenost akcionářů před dlouhodobým plánem.