Jan Šindelář: Kuks a ČSA

Airbus A319 aerolinek ČSA

Airbus A319 aerolinek ČSA Zdroj: Stepan Bruner, E15

Barokní areál Kuks se po rekonstrukci vyloupl v nevídané kráse a v médiích se mu dostalo náležité pozornosti. Kastelán Libor Švec se vzezřením antického boha jistě prostřednictvím obrazovky uhranul nejednu divačku. Dosti nešťastně přitom prozradil, že má vedle Kuksu v srdci i manželku. Pamětníci mezitím vedou diskuze, do jaké míry hospital ztratil kouzlo, které měl jako troska.

Ještě větší pamětníci vědí, že kouzlo definitivně zmizelo nečekaným úmrtím místního pana hostinského Jaroslava Vohradníka zvaného Prďola. Už to jsou čtyři roky. Kuks býval totiž nejkrásnější v zimě, ve čtyři hodiny ráno, když člověk vyšel ze začouzeného Prďoly, nikde ani živáčka a z nebe se zádumčivě snášel sníh. To jednomu ani nevadilo, že právě prohrál v kartách výplatu, vypitý krakonoš mu podivně kroutí střeva a z otevřené krypty vyje starý Špork.

Památkou národního významu jsou i České aerolinie, jedna z nejstarších leteckých firem světa. Tento týden bylo konečně oznámeno převzetí třetiny akcií Travel Servisem. Pro ČSA je to zřejmě poslední naděje na přežití. Majitelé Travel Servisu Roman Vik a Jiří Šimáně budou moci předvést, jak se takový národní dopravce nad hrobem zachraňuje.

Otázkou je, zda nyní nad novou akvizicí křepčí radostí, nebo si spíše rvou vlasy. Hned podle první odpovědi Jiřího Šimáně v rozhovoru to na velké oslavy nevypadá. Uvidíme do roka a do dne. Stát si každopádně může blahopřát, že zprivatizoval téměř nezprivatizovatelnou firmu. Národní dopravce tak stále žije.