Jan Šindelář: Vánoční panda

nakupování, e-shopy, internet

nakupování, e-shopy, internet Zdroj: freedigitalphotos.net

Předvánoční čas znamená hlavně nákupní shon. Shopy a e-shopy se předhánějí v obtěžování lidí, kteří v záplavě zboží nevědí kudy kam. S reálnou obchodní agresivitou si přitom v ničem nezadá ta virtuální. Internetovým obchodům už dávno nejde jen o prodej zboží, ale také o sběr osobních údajů klientů a kšeftování s nimi. Při nákupu plyšáka na internetu dnes vyplňujete formulář, který si nezadá s daňovým přiznáním.

A to i když si plyšáka pouze chcete vyzvednout na určeném místě. Stokrát přitom můžete zaškrtnout příslušné pole a odmítnout zasílání nabídek e-mailem i papírem. Ještě dlouhá léta po jediném nevinném nákupu na internetu budete mít e-mailovou i skutečnou schránku plnou plyšáků. A nejen jich, přistanou tam i parfémy, žehličky, prášky na praní a cestovní pojištění. Dokud si elektronické obchody neuvědomí, že to klienty obtěžuje, mají kamenné obchody šanci. Byť jsou tam plyšáci o pětikorunu dražší. Můžete si je tam ale koupit krásně anonymně za hotové.

A ještě jeden plyšák. Mise prezidenta Zemana do Číny přinesla kýžený úspěch, i když ne na poli byznysu. Jak se může přesvědčit každý návštěvník dolní části Václavského náměstí, novým symbolem Vánoc je panda. Dvoumetrový ztučnělý medvěd tu tancuje vedle tradičního dřevěného Betlému a snaží se vytlačit Ježíška, dědu Mráze i Santu Clause. Dárky teď bude dětem nosit on. Lásku k říši středu je třeba pěstovat od útlého dětství. Anebo že by se tu točil nový díl seriálu o Tondovi z Blaníku?