Budoucnost energetiky i dopravy stojí na vodíku | E15.cz

Komentář Jana Žižky: Vizionáři věří vodíku

Jan Žižka

Jan Žižka

Velkou politickou show zažili minulý týden účastníci klimatického summitu OSN v New Yorku. Jasnější signál o budoucím vývoji energetiky a dopravy ale přišel z Tokia, kde byl v centru pozornosti vodík. Japonci získali na jednání ministrů 30 zemí světa podporu pro prosazování vodíkové energie v globálním měřítku.

Vzkaz z Tokia nepostrádá symboliku. Zatímco si část Evropanů stěžuje, že starý kontinent nese neúměrně velké břímě boje proti skleníkovým emisím, o nových trendech se stále více rozhoduje v Asii. Anebo jich Asijci dokážou lépe využít. Když Němci před časem jako první rozjeli podporu fotovoltaiky formou garantovaných výkupních cen elektřiny, profitovali z toho nakonec nejvíce čínští výrobci solárních panelů.

Tradičně silná rivalita mezi asijskými ekonomickými velmocemi nebrání tomu, aby nyní Japonsko, Jižní Korea a Čína přišly se společným plánem postupného prosazování vodíkového pohonu dopravních prostředků od automobilů přes vlaky po lodě. A reaguje i německá vláda čelící kritice, že je příliš posedlá „baterkovou“ elektromobilitou. Kabinet Angely Merkelové nedávno přišel s ambiciózní strategií podpory vodíkové budoucnosti.

Světoví těžaři sázejí na elektromobilitu. Tápou ale v tom, co mají dobývat

Přechod k vodíku v dopravě, průmyslu a energetice nenastane hned. Pokud se ale bude svět chtít aspoň přiblížit k vyhlašované uhlíkové neutralitě, bez vodíku to nejspíš nepůjde. Zatím je tu ale řada bariér. Výroba vodíku se musí stát ekonomicky i ekologicky smysluplnější. Nové technologie musejí potlačit jeho výbušnost. Vizionáři mluví o výrobě vodíku z momentálních přebytků obnovitelné elektřiny – což by byl mnohem čistší způsob akumulace energie než klasické baterie s jejich uhlíkovou stopou. 

Z českého pohledu je důležité, že díky vodíku se může vhodně doplňovat „nová“ energetika s tou „starou“ jadernou i s tradičním plynárenstvím. Francouzská EDF chystá s podporou britské vlády výrobu vodíku s využitím čisté elektřiny z jaderné elektrárny Heysham. Zapojení do vodíkové ekonomiky je dalším argumentem pro rozvoj atomových reaktorů. Právě tímto směrem se ubírá i výzkum v Americe nebo v Rusku.

Za dekádu bude jezdit v Česku až 90 tisíc aut na vodík, odhaduje ministerstvo

Němečtí odpůrci atomu se více zaměřují na vodík jako příležitost pro tamní plynárenskou infrastrukturu. Firmy nečekaly na vládu v Berlíně a testují možnosti přimíchávání vodíku do plynovodů.

Není jednoduché předvídat budoucnost technologií. Na cestě za bezemisní energetikou se ale vodík dříve či později asi prosadí. Zaznívá názor, že nástup elektromobility Češi poněkud zaspali. O to větší příležitostí může být pro zdejší výzkum a vývoj právě vodík.

Autor je spolupracovník redakce. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!