Komentář Petra Peška: Kremlíkologie s otazníky | E15.cz

Komentář Petra Peška: Kremlíkologie s otazníky

Komentář Petra Peška: Kremlíkologie s otazníky
Vladimír Kremlík, ministr dopravy
• 
ZDROJ: ČTK
Petr Pešek

Petr Pešek

Zpočátku to vypadalo jednoduše a srozumitelně. Zakázka na elektronické dálniční známky byla označena za předraženou, což stálo křeslo ministra zodpovědného za tento resort. Ať už o tom věděl, či to šlo kolem něj, což se ve finále jeví jako pravděpodobnější. Den za dnem se ale vynořují nové skutečnosti, které to posouvají do nějaké jiné roviny.

Je tu odvolaný ministr Kremlík, který si po týdnech „vzpomněl“, že mu prý u jiné zakázky – supervize nad mýtným pro kamiony – nabízeli úplatek, aby vše zůstalo v rukách vítěze tendru (společnosti CGI). A to shodou okolností krátce před jeho odvoláním. O věci informoval pouze šéfa BIS Michala Koudelku, a to jen textovou zprávou. Teprve teď se rozhoupal k podání trestního oznámení. A premiér Andrej Babiš, který měl být přes šéfa BIS o celé věci také zpraven, prý nic neví a nic řešit nebude. Hlavně, že Vladimír Kremlík není členem ANO, protože hnutí je samozřejmě protikorupční…

Právník Martin Janoušek, který tehdejšímu ministru Kremlíkovi měl úplatek nabízet, nejdřív měl kocovinu a byl ze všeho zmatený. V pozdějším prohlášení vše označil za „lživé obvinění“, které kategoricky odmítl. A nutno dodat, že podezřelá je i inkriminovaná částka – 1,5 milionu korun – a to jak vzhledem k objemu zakázky, tak k postavení zúčastněných.

Komentář Jany Havligerové: S reformou je amen

Aby toho nebylo málo, Kremlíkův nástupce v čele resortu dopravy, dvojministr Karel Havlíček, zakázku pro dohled nad mýtným zrušil a přihrál ji státnímu podniku Cendis. Ten je najednou ochoten přistoupit i na mnohem nižší cenu, kompenzovat si to ale má u další zakázky – kamerového systému právě u elektronických dálničních známek.

Tím se obloukem dostáváme k původnímu tématu a dalšímu aktérovi, tajným službám, konkrétně k civilní kontrarozvědce BIS. Když uniklo do médií, že tajnou součástí zakázky mělo být i sledování vozů včetně posádek, rozjela se dohadovaná, v jakém rozsahu a rozlišení to mělo probíhat. 

Když to vezmeme od konce, v dnešní nebezpečné době prošpikované teroristickými a jiným hrozbami je bohužel nutné používat i tyto prostředky. Musejí mít ale jasně daný rámec včetně zábran proti zneužití. A když už jsou tajné, tak mají i tajnými zůstat. Což se tedy dvakrát nepovedlo.

Komentář Petra Peška: Byty rostou jak po daních

A tristní pohled je i na politické okolnosti celé členité kauzy. Buď vládní špičky od premiéra po ministry nevědí, co se u klíčových bezpečnostně-infrastrukturních projektů děje. Anebo to vědí a hrají s veřejností nějakou podivnou hru. Nemluvě o tom, že logicky se nabízejí otázky, jaké další tlaky v tom figurují.

Neodlehčuje to ani obratnost premiéra Andreje Babiše a jeho týmu, jak ji předvedl při společném focení s účastníky hackathonu, kteří naprogramovali systém pro elektronické dálniční známky přes víkend a zdarma. PR schopnosti jsou jedna věc a politická zodpovědnost věc jiná.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!