Metabyznys Ondřeje Malého: Australská média těží miliardy z dohody s Googlem a Facebookem

Australský zákon donutil Google a Facebook uzavřít dobrovolně dohody s desítkami mediálních organizací a začít jim platit.

Australský zákon donutil Google a Facebook uzavřít dobrovolně dohody s desítkami mediálních organizací a začít jim platit. Zdroj: Reuters

Australský zákon donutil Google a Facebook uzavřít dobrovolně dohody s desítkami mediálních organizací a začít jim platit.
2
Fotogalerie

V regulační praxi se občas stává, že v některém státě vzniknou velmi zajímavá pravidla, která nikdy nikdo nevyzkoušel, a dá se tak hezky, skoro laboratorně sledovat, jak dobře fungují a zda plní to, co zákonodárce zamýšlel. V Austrálii tak už asi rok platí zákon, který (ve zkratce) ukládá technologickým gigantům vyjednávat s médii o tom, jak jim kompenzovat vcelku široké využívání jejich obsahu, díky němuž mají technologické společnosti větší vlastní tržby z cílené reklamy.

Hanlivě se o normě mluvilo jako o dani z odkazu a podobně, nicméně je nutné přiznat, že je zjevně až překvapivě funkční. Dost tomu pomáhá i to, že australský mediální trh je velmi specifický. Vlastně je docela logické, že k onomu narovnání vztahů došlo právě tam. V Austrálii je třetí nejkoncentrovanější mediální trh na světě (po Číně, kde jsou státní všechna média, a Egyptě, kde jsou média z drtivé většiny vlastněna vládou). Společnost News Corp mediálního magnáta Ruperta Murdocha má lehce nadpoloviční podíl a spolu s dvojkou Nine Media ovládají asi 80 procent trhu. Nebyl tak problém nalézt jednotný postoj v tom, jak přesvědčit vládu, že je potřeba s nerovným postavením platforem a médií něco udělat.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!