Nepojistit majetek je velká chyba. Dnes to jde snadno, říká v rozhovoru expert na pojištění majetku

Zdroj: Shutterstock

Co by měl každý spotřebitel vědět o pojištění majetku a jaká je budoucnost tohoto produktu? O tom jsme si povídali s Jiřím Maděrou, členem představenstva SV pojišťovny a expertem na pojištění majetku.

Jak byste vysvětlil význam pojištění majetku průměrnému spotřebiteli? 

Pojištění majetku je důležité pro ochranu vašeho majetku před různými riziky, jako jsou např. požár, krádež, povodeň. Když si sjednáte pojištění majetku, platíte pravidelné pojistné, které vám dává jistotu, že v případě poškození nebo ztráty majetku vám pojišťovna poskytne finanční kompenzaci nebo pomůže s jeho obnovením. To vám umožňuje snížit finanční riziko a mít klidnější mysl, protože víte, že váš majetek je chráněn. Pojištění majetku vám také může pomoci při zajištění náhradního ubytování v případě, že váš domov není obyvatelný. 

Vhodným doplňkem pojištění majetku je pojištění občanské odpovědnosti, které za vás uhradí případné škody, které způsobíte nedopatřením někomu jinému.  

Zajištění svého majetku prostřednictvím pojištění je zodpovědný krok, který vám poskytuje finanční stabilitu a ochranu v případě nečekaných událostí. 

Jaké jsou hlavní faktory, které by měli zákazníci zvážit, když vybírají pojištění majetku? 

Při výběru pojištění majetku by zákazník neměl hledět pouze na cenu pojištění, ale zejména se podívat, jaká rizika jeho pojištění kryje, jaké jsou pojistné limity a jaké pojišťovna uplatňuje výluky z pojištění. Velkým tématem z předchozích let je zejména pojištění rizika povodně. Z naší zkušenosti je dobré se též podívat na limity pojištění tzv. stavebních součástí, cenností a věcí uložených v nebytových prostorách. Zcela standardně jsou dnes již součástí pojištění asistenční služby, které klientům pomohou v případě havarijní události v místě pojištění jako jsou například prasklé rozvody vody. 

Největší chybou je majetek nepojistit 

Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se lidé dopouštějí při pojišťování svého majetku? 

Největší chybou je zejména svůj majetek nepojistit. To je vždy vidět v případě nějaké živelní pohromy, kdy celá řada staveb a domácností nebyla pojištěná a lidé pak doslova přichází o střechu nad hlavou. Poměrně rozšířené je i tzv. podpojištění, kdy klienti v zájmu úspory na pojistném stanovují ve svých smlouvách nízké pojistné částky a limity, ze kterých následně nelze pokrýt celou způsobenou škodu. Nastavenou pojistnou částku je pak třeba v pravidelných intervalech kontrolovat v případě potřeby ji navyšovat. 

Jak se ceny pojištění majetku stanovují a co může zákazník udělat, aby je snížil? 

Do výše pojistného se promítá zejména stanovená pojistná částka a případné limity pojistného plnění. SV pojišťovna například nabízí klientům motivační slevy v případě sjednání dalších pojistných smluv. Pojistné je též možné snížit zvolením spoluúčasti na pojistném plnění. 

Jak významným problémem jsou pojistné podvody a jak se proti nim SV Pojišťovna brání? 

Pojistné podvody jsou obecně problémem, se kterým musí pojišťovny bojovat a jejichž výše v průběhu let narůstá. Zároveň se však díky pokročilým nástrojům daří pojistné podvody lépe odhalovat. To, jakým způsobem se konkrétně brání naše pojišťovna, je naším know-how, které není vhodné podvodníkům prozrazovat. 

Jak pojišťovna posuzuje, zda škoda je krytá pojištěním? 

Pojišťovna vždy přezkoumává pojistnou událost v rámci tzv. likvidace. V případě rozsáhlých škod dochází k průzkumu škody přímo v místě pojištění, kdy je škoda náležitě zdokumentována a vypočtena její výše. Pro posouzení nároku pojištěného na výplatu pojistného plnění je pak rozhodující, jak událost nastala, tj. zda se jedná o pojištěné nebezpečí a zejména zda nedošlo k zanedbání nějakých významných povinností při údržbě a provozu pojištěného majetku. 

Jaké jsou některé běžné výluky z pojištění majetku, o kterých by zákazníci měli vědět? 

Jsou to především škody způsobené úmyslně nebo z nedbalosti. Jako příklad můžeme uvést třeba neprovedenou pravidelnou revizi komínů, nezavřená okna apod. 

Kvůli sjednání pojištění už na pobočku nemusíte 

Jaký je váš pohled na budoucnost pojištění majetku? Jaké trendy a změny očekáváte? 

V dnešní době je zejména vidět čím dál větší digitalizace při sjednávání a správě pojistných smluv. To se týká i pojištění majetku, které si dnes spotřebitelé mohou sjednat zcela samostatně na našich stránkách, které je přehledně provedou nastavením pojistné částky, dílčích limitů i nabízenými připojištěními. 

Po produktové stránce se pojišťovny musí vypořádat s novými stavebními technologiemi, jejichž pořízení je poměrně nákladné a poptávka po jejich pojištění roste. Zároveň se postupně rozšiřuje nabídka dodatečných asistenčních služeb. 

Stejně tak dochází k významným navýšením limitů pojištění občanské odpovědnosti

Jak se SV pojišťovna vyrovnala s pandemií COVID-19 a jak pandemie ovlivnila pojištění majetku? 

Pro naši pojišťovnu znamenala pandemie COVID-19 významný výkyv v rámci cestovního pojištění, který se nám ale podařilo vyrovnat jinými segmenty pojištění. 

Na pojištění majetku měla pandemie spíše pozitivní vliv, protože klienti měli zřejmě více času na přemýšlení o svém pojištění a spousta z nich si uzavírala nové pojistné smlouvy nebo své pojištění aktualizovali co do rozsahu pojištění i pojistných částek.