Mitas bude v USA vyrábět i pneumatiky pro ruská pole

Mitas

Mitas Zdroj: E15 Anna Vackova

Mitas
Mitas
Mitas
Mitas
Mitas
7
Fotogalerie
Na první pohled vypadá strategie české firmy Mitas nepochopitelně: ve chvíli, kdy ostatní exportéři přesouvají výrobu do Číny a Indie, tento český výrobce pneumatik chce prorazit ve Spojených státech. Před třemi týdny otevřel továrnu na zemědělské pneumatiky v americkém státě Iowa. Stála více než miliardu korun, což z ní činí největší českou investici v USA.

Důvod? „Řekli jsme si: kde máme zákazníky? Výrobci zemědělské techniky jsou na americkém středozápadě. Tam mají továrny největší výrobci traktorů John Deere, Case New Holland nebo Claas. Tam je koncentrována zemědělská výroba Spojených států,“ vysvětluje generální ředitel českého Mitasu Jaroslav Čechura, proč šel Mitas na složitý americký trh.

„Kdepak vyhodit staré pneumatiky, to je jako zlato! Ty velké stojí i 150 tisíc korun jedna,“ říká pohoršeně Jiří Šebek, když mě provádí starobylou výrobní halou v pražském sídle společnosti v Hostivaři. Po mastně černé podlaze tiše kloužou vozíky převážející pneumatiky od traktorů a vzduch nasládle voní kaučukem. Tady ve třicátých letech minulého století začal příběh značky Mitas, jejíž obrat vloni činil 10 miliard korun a kromě tří továren v Česku vyrábí také v USA a v Srbsku.

Mitas je dnes jednou z posledních velkých továren v Praze

Původní hostivařská „Mitaska“ je jednou z posledních velkých pražských továren. Zdejší závod postavil za první republiky francouzský Michelin, který tu vyráběl pneumatiky pro motocykly, kola a automobily už v roce 1933. Po válce byla fabrika znárodněna a od té doby se tu vyrábějí pneumatiky s logem Mitas.

Česká značka přežila i pád socialismu a v roce 1991 spatřila světlo světa akciová společnost Mitas. Tehdejší vyhlídky však nebyly růžové: proti západní konkurenci jí nikdo šance nedával. „Abychom byli schopni na trhu uspět, rozhodli jsme se jít do segmentu, který ty velké firmy až tolik nezajímal. A to je všechno ostatní než osobní a nákladní pneumatiky. Tedy pneumatiky pro stavební a zemědělské stroje. Na tom jsme založili naši strategii,“ vzpomíná generální ředitel Jaroslav Čechura. Sázka na specializaci se ukázala být úspěšnou.

Zlom přihrál Continental

Mitas rostl. V polovině devadesátých let měl obrat 70 milionů dolarů, na konci tisíciletí se přehoupl přes 100 milionů dolarů. Zásadní zlom ale přišel v roce 2004, kdy se konkurenční Continental rozhodl zbavit své divize zemědělských pneumatik, která pro něj z hlediska obratu nebyla příliš důležitá. Otrokovickou továrnu prodal právě Mitasu.

„To nám otevřelo cestu k dodávkám pro firmy, jako je John Deere, Case New Holland, Claas a další. Ti pracují jen se známými a renomovanými výrobci pneumatik a dostat se k nim jako noname je velmi problematické,“ popisuje bod zlomu Čechura.

Zisk lukrativních klientů je vidět i na křivce růstu tržeb: v roce 2003 činil obrat 130 milionů eur, v roce 2005 už 260 milionů eur. „Báli jsme se, jak nás velké společnosti budou brát. Vždy jednaly s firmami jako Continental, Michelin či Goodyear. A najednou je tu český Mitas. Byli jsme ale překvapeni, pro ně to naopak znamenalo změnu k lepšímu. Viděli někoho, kdo se chce plně soustředit na určitý byznys, a ne někoho, kdo to má jenom jako nevýznamnou součást velkého byznysu,“ vzpomíná Čechura.

Cesta na americký zapadákov

Mitas nestíhal dodávat a jeho majitel, firma Česká gumárenská, se rozhodl expandovat za hranice. Volba padla na Srbsko a továrnu v tamním městě Ruma. Mitas ji koupil od americké firmy GPX. Balkánský stát má jednu velkou výhodu: díky nadstandardním vztahům Bělehradu s Moskvou má Srbsko dohodu o volném obchodu s Ruskem. A ruský trh je pro výrobce zemědělských pneumatik jedním z těch důležitých.

Jaroslav ČechuraJaroslav Čechura | E15 Anna Vackova

Nástup krize Mitas příliš nepocítil, protože „pole se obdělávat musí“, jak říká Čechura. Naopak, právě tehdy se zrodily plány na další expanzi do USA. Záměr zněl jasně: koupit v USA zkrachovalou továrnu na pneumatiky a obnovit v ní výrobu. Manažeři z Mitasu tedy objížděli zavřené fabriky Continentalu v Kentucky a Severní Karolíně, Cooperu v Georgii a Goodyearu v Texasu. Pak přišel nápad jít do úrodného srdce kontinentu, na americký středozápad.

Charles City v Iowě je venkovský zapadákov, pro potřeby Mitasu je však městečko o sedmi tisících obyvatelích dokonalé. Třicet mil odsud má továrnu na traktory John Deer, jeden z největších odběratelů. Navíc tady kvůli krizi zbankrotoval pouhé dva roky starý závod firmy Winnebago, která vyráběla obří obytné karavany. Do jeho zánovní budovy se Mitas v roce 2010 rozhodl nastěhovat.

Vítejte v Iowě

Vláda státu Iowa přivítala českého výrobce s otevřenou náručí: dala mu desetileté slevy na daních a další výhody. Američany si Mitas získal hlavně tím, že do regionu přinesl 260 pracovních míst. „Překvapilo nás, jak to bylo v Americe jednoduché. Proti tomu, jak to funguje tady u nás, to bylo absolutně profesionální,“ říká Čechura.

Na začátku roku 2011 měl Mitas v kapse všechna povolení a začal přestavovat montovnu aut na továrnu na pneumatiky. „Naši partneři od Johna Deera se přijeli podívat, jak jsme daleko. Koncem září 2011 viděli prázdnou budovu. Když jsme řekli, že v dubnu jim dodáme pneumatiky, tak si mezi sebou povídali, že jsme fantasti, že to nemůžeme stihnout. Že se na nás nemůžou spoléhat. Při další návštěvě letos v březnu byli pouze nuceni konstatovat, že splňujeme všechny podmínky, abychom jim mohli odsud dodávat,“ říká pyšně Čechura.

MitasMitas | E15 Anna Vackova

První pneumatiku „made in USA“ Mitas vylisoval letos v lednu, slavnostní otevření se konalo na konci dubna. Příchod Čechů vítali novináři i guvernér Iowy. „Farmáři v Americe jsou velmi konzervativní. Jejich otec jezdil na Johnu Deeru a měl tam místní pneumatiky. V tom má ten Firestone a Goodyear výhodu. Ale naše pneumatiky jsou teď také vyrobené v Americe,“ pochvaluje si výhody americké továrny ředitel.

Čína a Indie? Nezájem

Ve Spojených státech vyrábí Mitas extra velké pneumatiky pro obří traktory s výkonem nad 500 koní pro nekonečná americká a kanadská pole. Ty ale kupují i Rusové, takže Mitas bude brzy dodávat i tam. „I Rusko bude jednou trhem, kam budeme vozit pneumatiky ze Spojených států. Specifické americké rozměry se spotřebovávají i tam,“ říká Čechura.
Méně optimisticky se Mitas dívá na Čínu. „Z hlediska zemědělství je Čína trhem malých traktorů od 50 do 100 koní, které vyžadují jednoduchou diagonální pneumatiku. Totéž Indie. To není náš cíl. Náš cíl je velký složitý radiální plášť pro ty nejsilnější traktory,“ uzavírá Čechura.