Reportáž: Kunovický Evektor chystá elektrické letadlo. Chce být první

Tam, kde se v běžném letadle ukrývá spalovací motor, má elektrolet malý elektromotor a dvě baterie

Tam, kde se v běžném letadle ukrývá spalovací motor, má elektrolet malý elektromotor a dvě baterie Zdroj: E15 Anna Vackova

Projekt EPOS zatím existuje v jediném exempláři
Elektrolet má řadu výhod, zatím jej ale brzdí těžké baterie
Vedoucí projektu EPOS Martin Drštička
Minulost versus současnost: U stropu visí ultralight Gryf ULM1 z přelomu 80. a 90. let, pod ním vzniká ultralight Evektor Eurostar
Evektor Eurostar
10 Fotogalerie
Štěpán Bruner
Český výrobce malých letadel Evektor se pilně připravuje na budoucnost. Pod názvem EPOS připravuje letadlo na elektrický pohon. Sice už létá, sériové výrobě ale zatím brání příliš těžké baterie s malou kapacitou. Vývoj ale jde rychle kupředu, a až budou k dispozici vhodné baterie, chtějí v Kunovicích předběhnout všechny ostatní výrobce z celého světa.

„Trend elektromobility jde od aut, motorek či kol až do letadel. Nejsme první na světě, kdo má elektrické letadlo, těch pokusů už bylo víc,“ říká šéf projektu EPOS Martin Drštička po cestě k omšelému hangáru, kterých jsou v okolí kunovického letiště desítky. Evektor ale rozhodně chce být mezi prvními, kteří letoun poháněný elektřinou nabídnou běžným zákazníkům. „Třeba budeme úplně první,“ dodává.

„Už máme k dispozici vyspělou technologii pohonu, regulace a elektroniky, takže jsme schopni vyrobit vhodnou pohonnou jednotku,“ dodává s tím, že jedinou překážkou jsou zatím nevhodné baterie. V Evektoru chtějí zatím vyvinout zbytek letadla, do kterého by pak jen vložili vhodné baterie a mohli začít ihned prodávat.

Uvnitř výrobní haly čeká překvapení. Zatímco elektromobily se obvykle “pyšní“ podivnými tvary, elektrolet je od běžného letadla k nerozeznání. Rozdíly začínají až pod krytem motoru. Tam kde Evektor Sportstar odhalí změť hadiček, táhel a spoustu kovu, sedí v jeho v jeho elektrickém protějšku šedá plastová krabice. Na tom Drštička hned ukazuje jednu z výhod elektromotoru – spalovací motor je na první pohled složitý, elektrický motor jednoduchý.

Evektor nyní testuje dvě varianty. První se dvěma bateriemi před pilotní kabinou, druhou s dalšími dvěma bateriemi v zadní části letadla. Elektrolet s nimi vydrží ve vzduchu buď půl hodiny, nebo hodinu. „To je z komerčního hlediska málo, nanejvýš na spodní hranici toho, o čem se má cenu bavit,“ vysvětluje Drštička.

Další překážkou je zatím i váha baterií. Kategorie ultralightů je totiž omezená maximální vzletovou hmotností 450 kilogramů, do tohoto limitu se ale vejde elektrolet jen se dvěma bateriemi. Evektor přesto vyvíjí i druhou verzi se čtyřmi bateriemi. V Evropě takové letadlo spadá do kategorie ELSA s váhou do 600 kilogramů a může proto se prodávat jen jako stavebnice. Například v USA jsou ale předpisy benevolentnější.

Inspirace u leteckých modelů

Výrobci baterek slibují, že v nejbližších letech vyvinou baterie s dvou- až pětinásobně vyšší hustotu uložené energie. „Už ta dvojnásobná by byla super a posunula by letadlo do výroby,“ uvedl. „Když se podíváte zpět, za posledních pět deset let vidíte obrovský vývoj,“ dodává s tím, že vhodné baterie by se na trhu mohly objevit za tři až pět let.

Drštička jako nadšený letecký modelář nabízí přirovnání ze světa svého koníčka. „Za posledních deset let došlo k obrovskému odklonu od malých spalovacích motorků. Modely, které dříve běžně poháněly spalovací motory na metylalkohol nebo podobná paliva, dnes mizí. Nahrazují je elektromotory,“ říká. U modelářů zájem o elektromotory odstartovaly baterie s větší životností a v Evektoru očekávají, že samé se stane i v případě skutečných letadel.

Hotový Evektor EurostarHotový Evektor Eurostar | E15 Anna VackovaEvektor Eurostar, letadlo, ze kterého elektrolet vychází. Foto: E15 Anna Vacková

Již překonaným problémem je naopak doba nabíjení. Letadlo lze k síti připojit i pomocí běžné zásuvky, nabíjení pak ale trvá několik hodin. S pomocí speciální nabíječky ale „natankování“ baterií trvá jen asi hodinu. „A můžeme zase letět,“ dodává Drštička. Je přitom vidět, že tuto část své práce má nejraději.

Spalovací motor? Absurdní myšlenka

Kromě nevýhod má elektromotor i řadu předností. „Spalovací motor je složitý, tomu odpovídá i údržba. Mazání, chlazení, to jsou všechno systémy, které vyžadují údržbu,“ vysvětluje Grebeníček. Naproti tomu elektromotor je velmi jednoduchý a v českých podmínkách ani nevyžaduje zvláštní péči o správnou teplotu baterií. „Kdybychom s tím chtěli létat na Sibiři, tak bychom to museli řešit,“ připouští nicméně Drštička.

Šéf konstruktérů Evektoru jde ještě dál. Kdyby se na začátku minulého století vyhrál nad spalovacím motorem elektromotor, zněla by dnes myšlenka spalovacího motoru v letadle absurdně. „Lije se do toho hořlavá věc, tady to bouchá, je to úžasně horké, musí se to chladit,“ vypočítává důvody, proč by se spalovací motor neměl stát volbou číslo jedna.

Po světě se objevují i letadla na jiná alternativní paliva, ty ale konstruktéry v Evektoru nelákají. Dieselové motory zavrhli hned v počátku. „U těchto malých letadel diesel ani smysl nemá,“ myslí si Grebeníček. Benzinovým motorem poháněný ultralight spotřebuje okolo devíti litrů na hodinu kilometrů. „To není zas tak daleko od automobilu.“

Při zmínce o hybridním pohonu si Drštička povzdechne. „I takové pokusy ve světě existují. V Rakousku postavili letadlo poháněné Wankelovým motorem a elektromotorem. To celé je ale ještě o krok složitější a těžší systém,“ vysvětluje. „My do toho nejdeme.“

Čeští výrobci ultralightů umějí okřídlený sporťák i Bentley